...
Виховний захід: Поняття святкового і звичайного буденного PDF Печать E-mail

Виховний захід: Поняття святкового і звичайного буденного
Добираючи дидактичний матеріал до уроку, можна запропонувати кілька варіантів.
Варіант 1.
•  Два малюнки українського костюма центральної Київщини другої пол. XIX ст.: жіночий повсякденний костюм (сорочка, дві запаски, плетений пояс, керсетка, очіпок, шкіряні постоли), дівочий святковий одяг (сорочка, вишита заполоччю, плахта, запаска, плетений пояс, черевики, вінок із живих квітів, намисто з коралами та смальтою).
•  Два малюнки або слайди із зображенням Андріївської церкви чи іншого храму, селянські хатини з музею у с. Пирогово Київської обл.
Варіант 2.
Кольорові фотокартки су¬часного одягу: вечірньої сукні та повсякденного костюма — дитячого чи дорослого.
•  Дві фотокартки або слайди із зображенням будинку Національного художнього музею України та сучасної кількаповерхової будівлі офісного типу.
Урок починається з виконання завдання.
Завдання-гра «Художник-модельєр».
Перед учнями на столі лежать паперові дівчина і хлопець та деталі їхнього одягу і взуття. Учитель пропонує учням попрацювати художниками-модельєрами.
Варіант 1. Одягнути дівчину або хлопця. Розповісти про призначення вибраного одягу.
Варіант 2. Підібрати вибраним особам повсякденний і святковий костюм.
Варіант 3. За допомогою різноколірного паперу створити варіанти святкового одягу для відвідин гостей чи походу в театр для дівчини чи хлопця.
Після обговорення дитячих робіт учитель пропонує розглянути малюнки чи фотокартки з костюмами й розповісти про них.
Учень. Це старовинні (сучасні) костюми. Вони різні: один із них святковий, бо пошитий із красивої тканини, із цікавими деталями, прикрашений квітами, намистом, а інший — щоденний — простий, зручний, без особливих прикрас.
Учитель. Отже, ви помітили деталі костюмів, їх фактуру, прикраси, створені майстрами, як певні образи.
Погляньте на фотокартки (слайди). У якому одязі ви б відвідали той чи інший будинок? Аргументуйте свою відповідь.
Учень. Будівлі різні. Насамперед розмірами — перша значно більша, ширша, із колонами, арками, із дахом у формі купола, із великими вікнами-вітражами. Споруда прикрашена різними скульптурами як на стінах, так і на по¬стаменті перед будівлею. Здається, це палац. Другий будинок нагадує просто багатоповерховий дім, су¬часний, із простими формами.
Учень. Святковий образ кос¬тюма дещо зізвучний із зображенням палацу. Палац створює відчуття урочистості, святковості, до нього приходять люди на концерт, у музей, на урочистості.
Повсякденний костюм відповідає образу будинку «ділового» типу, у якому люди працюють.
Учитель. Отже, ви визначили, що й архітектурні споруди мають свої характери, образи, відповідні до свого призначення. А тепер ми попрацюємо художниками-декораторами в театрі.
(Учитель нагадує, що декорації — це великі живописні полотна, на тлі яких розгортаються події театрального спектаклю, опери чи балету.)
Завдання на образно-асоціатив¬не сприймання-мислення.
Учитель. Послухайте два музичних фрагменти (П.Чайковський, вступ до опери «Євгеній Онєгін», П.Чайковський, вальс із 4-ї картини до опери «Євгеній Онєгін») і підберіть до них декорації (ескіз декорації до опери
«Євгеній Онєгін» П.Вільямса із зображенням вітальні, ескіз декорації до опери «Євгеній Онєгін» В.Дмитрієва із зображенням святково вбраної бальної зали).
Учень. Перша декорація підходить до першого музичного фрагмента, тому що музика спокійна, некваплива, повільна, тиха, трохи сумна і схожа на пісню. На зображенні декорації бачимо вітальню, де б могли відпочивати, вести неквапливу бесіду. Музика немовби передає таку розмову. Художник намалював вітальню спокійними, холодними кольорами — сірим, синім, коричневим, складається враження про настрій людей, що зібралися на вечірню каву.
Другий музичний фрагмент схожий на вальс — музика танцювальна, кружляюча, легка і співвідноситься з декорацією святкової зали, де ось-ось розпочнеться бал. Про те, що це приміщення для зустрічі гостей, свідчить зображення масивної кришталевої люстри, килимів, канделябрів із запаленими свічками. Художник відтворив піднесений настрій яскравими кольорами — червоним, жовтим, золотавим.
Учитель. Які образи створено композитором і художником?
Учень. Образ святковий і повсякденний.
Завдання на виявлення образно-художніх асоціацій.
Учитель пропонує поєднати в ряди образи різних видів мистецтв, які учні сприймали сьогодні — архітектури, музики, театрального мистецтва.
Учні будують наступні образно-асоціативні ланцюжки:
1.  Зображення вечірньої сукні — фотографія Музею українського мистецтва — ескіз декорації до опери (бальна зала) — вальс з опери до «Євгенія Онєгіна».
2.  Зображення повсякденного костюма — фотографія висотного сучасного будинку — ескіз декорації до опери (вітальня) — вступ до опери «Євгеній Онєгін».
Творче завдання на закріплення матеріалу (домашнє завдання).
Варіант І. Упізнати, у якому будинку мешкають дійові особи різних казок: Попелюшка (Спляча Красуня), Петрушка (Лисичка, Котик і Півник), Робот (Шрек). (Зображення трьох декорацій чи малюнків: казковий палац, дерев'яна хатинка із народних казок; будинку із металу і скла із сучасних мультфільмів.) Озвучити декорацію.
Варіант 2. Учні одержують створені з кольорового паперу декорації приміщень із різними речами і предметами. Перетворити за допомогою предметів і речей декорацію так, щоб склався інший образ. Учні можуть користуватись як готовими деталями, так і створювати самі. Створити музичний образ.
Варіант 3. Хто може мешкати в такому будинку? Придумати дійову особу, створити її музичний образ як у музичному театрі.

 

Яндекс.Метрика >