...
Виховний захід: Країна мистецтв. Музи PDF Печать E-mail

Виховний захід: Країна мистецтв. Музи
Запропоновану розробку заняття можна використати як матеріал для уроку-вступу до мистецького курсу чи предмета, для позакласного тематичного заняття або вечора тощо. Мета: сприяти розумінню учнями багатогранності й багатовимірності світу мистецтва.
Учитель розпочинає заняття з учнями перед дверима аудиторії (залу, класу тощо).
Учитель. Потяги вирушають у далеку дорогу зі станції, кораблі йдуть у море з гаваней, літаки — з аеропорту. І ми з вами вирушимо в далекі мандри із музичної зали. Запрошую вас увійти до неї. За цими дверима на вас чекатимуть цікаві мандрівки, перевтілення і пригоди.
(Учні входять до класу.)
Учитель. Розгляньте нашу залу. Що ви в ній помітили? (Учні відмічають, що в ній є музичні інструменти, пристрої для слухання музики, репродукції картин, світлини, книги тощо.)
Учитель. Ми будемо не лише дивитись і слухати, а ще й творити, І допоможе нам у цьому мистецтво.
А тепер прислухайтеся до звуків, пригадайте, як співають птахи, як б'ються хвилі, як накрапає дощ у вікно, як шелестить осіннім листям вітер, як завиває хуртовина — в усьому чується музика. Подумайте, у якому гармонійному світі ми живемо! Чи можна передати навколишню красу? За допомогою чого і як? Хто спроможний це зробити?
(Учні відповідають, що людина може відтворити красу навколишнього світу за допомогою мистецтва.)
Учитель. Що таке мистецтво?
(Учні висловлюють свої думки. Учитель демонструє репродукцію картини, фотографію скульптури, читає уривок вірша тощо.)
Учитель. Искусство — зеркало.
И отразитея в нем
Все то, что нынешним зовется днем
С его заботами, исканьями, трудами
И зреющими в нем грядущими годами.
Мазок на полотне,
Слова стихотворенья,
Волненья скульптора,
Певучий взлет смичка —
Так сохраняет наш день
Для сотен поколений
Картина, музика и точная строка.
Курт Бартель
Література, поезія, скульптура, музика, живопис — це дуже близькі одне одному види мистецтва, як сестри чи брати. Назвіть інші види мистецтва.
З давніх-давен люди помітили близькість мистецтв. У верховного бога Зевса і богині пам'яті Мнемосіни народилися дев'ять доньок, дев'ять муз — покровительок по¬етів і художників. Прадавні греки зображали їх із певним символом у руці. Власне від муз і утворилося слово музика — мистецтво муз. Міфічні богині дали життя і слову музей — будинок, храм для муз.
Предводителем муз вважається бог Аполлон (звідси в нього ще одне ім'я — Мусагет («водитель муз»). Давньогрецькі скульптори зображали Аполлона Мусагета з кіфарою (лірою) в руці, яку, за ле¬гендою, він отримав від Гермеса.
Отже, Кліо — муза історії — тримала в руках сувій, Уранія — муза астрономії — тримала цир¬куль і небесну сферу, Калліопа —муза епічної поезії, народної творчості, героїчних переказів, — тримала дощечки і паличку для письма — стилос, Ерато — муза лірики, любовної поезії — тримала ліру, Полігімнія — муза гімнів — без атрибутів, Евтерпа — муза ліричної поезії та музики зображувалась із флейтою в руках, Талія — муза комедії — тримала комічну маску, Мельпомена — муза трагедії — трагічну маску і вінок із плюща, Терпсіхора — муза танців — тримала ліру.
Послухайте міф (знайти міф про Аполлона).
Які музи не супроводжували Аполлона? (Живопису, скульптури, архітектури.)
Які музи не покровительствують мистецтву? (Кліо, Уранія.)
Які атрибути свідчать про призначення муз?
Як ви вважаєте, чи живі зараз музи? Де ви з ними зустрічаєтесь? (У музеї, театрі, на концерті тощо.)
Завдання на сприймання.
Послухати музичний твір «Розмова муз» Ж. Рамо (французький композитор, клавесиніст, 1683— 1764 рр.).
1. Як ви думаєте, чому композитор дав таку назву творові? (Чуємо «розмову» з кількома голосами.)
2.  Який характер цієї розмови — дружній, різкий тощо?
3.  Скільки голосів муз ви почули? (Це — діалог.)
4.  Який характер музики? Що передає музика?
5.  Чим закінчилася розмова муз?
Творче завдання на пластичну імпровізацію.
Уявіть, що могли б робити музи, слухаючи таку музику?
(Сидіти, граціозно рухатися, танцювати, роздумувати, декламувати.)
Створити хореографічний образ розмови муз (робота групою, дуетом тощо).
Завдання на сприймання.
Розглянути фотографію античного барельєфу з Лувру «Саркофаг муз». Упізнати героїв міфу. Охарактеризувати їх.
Учитель. Проходили сторіччя, деякі музи стали самостійнішими, але близькі стосунки між ними збереглися. Спробуйте назвати жанри мистецтва, у яких поєдналися кілька муз. (Танець, пісня, опера, балет тощо.)
Отже, музи товаришують і допомагають одна одній. Кожному виду мистецтва притаманне тяжіння до гармонії, яку ми знайдемо у пропорціях скульптури, архітектурних формах, у розташуванні предметів на натюрмортах, у чергуванні рим у поезії, у поєднанні музичних звуків. Ця властивість не є надуманою, вона відображає гармонію природи, яка виявляється у великому і малому — у побудові людського організму і у створенні крихітної кульбабки. А щоб зрозуміти цю гармонію, слід навчитися мови мистецтва, за допомогою якої музи розмовляють із нами.
Що це за мова? (Музичні звуки, фарби, рух тощо.)
Навіщо ще потрібна мова мистецтв? (Для творця — це засіб вираження його думок, почуттів, ставлення до світу, слухач чи глядач за допомогою мови розуміє задум автора.)
Завдання на сприймання творів різних видів мистецтва.
1. Бах-Гуно «АVЄ Магіа», Г.Свиридов «Любов святая» (із музики до спектаклю «Цар Федір Іванович»).
2.  Богоматір Володимирська. Ікона др. пол. XII ст.
(Учитель з учнями аналізує твори мистецтва, засоби художньої виразності, які образи створено тощо.)
Творче завдання.
Варіант І. Спробуйте поспілкуватися мовою художника, композитора, архітектора, хореографа. Які слова з'являться у вашій лексиці? (Спеціальні терміни, що характерні для певних видів мистецтва.)
Варіант 2. Складіть розповідь про художній образ репродукції картини і засоби його вираження мовою художника, композитора, балерини, графіка, співака, скульптора.
Учитель. Таким чином, ми бачимо, відчуваємо і розуміємо те, що хотіли виразити і передати нам митці, хоча вони не сказали нам жодного слова. Творці розмовляли з нами за допомогою фарб, звуків, ліній, жестів — усього того, що називають мовою мистецтв.

 

Яндекс.Метрика >