...
Виховна година на тему «Чи можна прожити без конфліктів?» PDF Печать E-mail

Виховна година на тему «Чи можна прожити без конфліктів?»
Мета:
Навчальна:
• розширити і поглибити суть понять «суперечка», «конфлікт», «конфліктна ситуація»; учні повинні засвоїти правила попередження конфліктів;
Розвивальна:
• розвиток умінь аналізувати конфліктні ситуації та вирішувати конфлікти;
Виховна:
• виховати толерантність, звичку в учнів уважно ставитися до товаришів, вміння бачити хиби у своїй поведінці і виправляти їх.
Форма проведення: година спілкування.
Хід проведення
І. Вступна частина (2-3хвилини)
Вступне слово вчителя: Один філософ сказав: „той, хто вміє впоратись с конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії...” (Р.Дарендорф)
Тема нашого заняття  - «Чи можна прожити без конфліктів?»  Напевно ні, адже наше життя проходить поміж інших людей, яких ми намагаємось зрозуміти… Візьмемо до прикладу школу. Школа – це простір, де щоденно зустрічаються сотні людей - дітей та дорослих. Час від часу між ними і виникає те, що називається конфліктом.
Між ким найчастіше виникають конфлікти ?: чоловік         дружина        діти,
організація    людина, організація            організація,
людина     держава, держава           держава.
Вчитель: Конфлікти іноді загострюються так, що мирним шляхом їх уже дуже важко вирішити. Тоді виникають війни. Чому так відбувається? (відповіді дітей)
Отож, сьогодні ми познайомимося з сутністю конфлікту, причинами їх виникнення та визначимо шляхи його подолання. Інакше кажучи будемо вчитися виходити з конфліктних ситуацій як мудрі, виховані, інтелігентні люди.
ІІ. Основна частина. (35 хвилин)
Що ж таке „конфлікт”?
1. Вправа „Словник конфлікту”
Учні висловлюються , починаючи фразою „Конфлікт – це ...”
• Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, цілей...
• Конфлікт – стан, який виникає, коли сторони мають несумісні прагнення
• Конфлікт – це прояв неузгодженості інтересів, незгода між сторонами, коли кожна прагне зробити так, щоб було прийнято саме їх позицію.
Доповнення вчителя : Конфлікт – одне з найважливіших явищ в сучасному житті. Життя людини в суспільстві досить складне та сповнене протиріч, крім того всі ми різні, маємо різні наміри, інтереси, цілі та розуміння як саме треба досягати власних цілей. В процесі життя ми взаємодіємо, виходячи зі, знов таки різних, уявлень про те як треба взаємодіяти, тобто маємо зіткнення інтересів як окремих людей так і груп людей. Таким чином, ми вийшли на загальне визначення терміну «Конфлікт» – це зіткнення сторін, думок, сил, інтересів. Основою конфліктів є небажання поставити себе на місце іншої людини, подолавши свій егоцентризм…
2. Робота з наочним зображенням. (3 хвилини)
Конфлікт можна уявити у вигляді айсберга, у якого видно тільки надводну частину, а все, що під водою – сховано…
На другому малюнку ми бачимо, що вміння співпрацювати, позитивно сприймати особистість, вміння ефективно спілкуватись полегшує розв’язання конфліктної ситуації.
3. Мозковий штурм «Чому виникають конфлікти?» ( 3-4 хвилини)
КОНФЛІКТИ
• пов’язані з бажаннями, прагненнями , потребами
• викликані відмінністю інтересів
• в основі лежить суперництво, нетерпимість, ворожість
• викликані невідповідністю вираження емоцій, невмінням спілкуватись
• через нестачу матеріальних ресурсів
• у зв’язку з розподілом влади
• з приводу найважливіших ідей та життєвих установок
4. Обговорення ситуацій.
Вчитель: Безумовно, жити в злагоді – головна умова  людського буття. Зараз ми спробуємо цьому повчитися, але спочатку попрошу вас об’єднатися у групки, кожна з яких отримає кілька конфліктних ситуацій. Вони різні. Спочатку ви їх обговорите, потім на чистому папері, який є на кожному столі, запишите відповіді на 3 запитання. Запитання на дошці.
•    Які риси характеру проявили герої кожної ситуації?
•    Як знайти вихід з конфліктної ситуації?
•    Які  людські якості допоможуть вам у вирішенні конфлікту?
Регламент: 5 хвилин. Обговорення супроводжується спокійною музикою.
Потім два учасники групи виходять до дошки: один зачитує ситуацію, інший відповіді на вказані запитання: аркуш паперу прикріплюють на дошці. І так кожна група.
СИТУАЦІЇ:
1.    До вашого класу прийшов новий учень. Він завжди виконує домашні завдання, піднімає руку на кожному уроці, правильно відповідає. Прийшовши раніше всіх, добровільно виконує обов’язки чергових. Відтак вчитель постійно кладе «новачка» у приклад. Ви відразу подумали, що це «підлиза». Хлопчику усі заздрять, дружити з ним ніхто не бажає, а от посміятися над ним … Не витримавши такого відношення школяр пожалівся батькам і ті наступного ж дня прийшли  до школи з’ясувати обставини.

2.    У вас була контрольна робота. Вчитель оголосив результати: учень А, у якого списали три його сусіда, отримав  7 балів, а ті, що списали – 9 б. Учень А вимагав, щоб ті, хто у нього списував контрольну роботу, призналися вчителю, але друзі не погоджувалися. Між ними викик конфлікт…
3. На перерві ти дав другові свій новенький телефон, який вчора подарували батьки на День народження. Мимо бігли однокласники і штовхнули хлопчика, який і так легенько тримав у руці подарунок. За мить усі збирали на підлозі частинки мобілки. Дехто заспокоював, мовляв, мій ще більше разів падав – і нічого. Друг виправдовувався, що не винен, адже це діти його штовхнули. Та все ж між хлопчаками виникла сварка.
4.  Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність, вам необхідно вивчити вірш, оскільки вчитель погрожував поставити погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдаться. Чи має рацію тато? Як  тобі поступити?

Вчитель: Як то не сумно, існують конфлікти, на які люди витратили значно більше енергії, ніж заслуговувала суть ситуації. Є конфлікти, які взагалі можна було б не починати.
5. Шляхи подолання конфліктів.
Вирішити конфлікти можна різними шляхами, наприклад: Психологи рекомендують «шість сходинок подолання конфлікту»:
1. Слід розпізнати конфлікт (для нього характерні певні психологічні та фізичні реакції – стрес, підвищення голосу, серцебиття, прискорене дихання, збліднення тощо).
2. Необхідно проаналізувати свої почуття, емоції. Якщо ми краще розберемося у своїх почуттях, зможемо зрозуміти і почуття інших, зуміємо поважно поставитись до інших учасників конфлікту.
3. Не допускати переходу на особистості в конфлікті.
4. Діяти за принципом «тут і тепер», тобто вирішувати проблеми, що безпосередньо стали причиною конфлікту, а не згадувати колишні події та образи.
5. Віднаходити такі ідеї, рішення, у яких обидва учасники конфлікту могли б одержати те, чого вони прагнуть . У багатьох конфліктах може здатися, що проблема не має взаємоприйнятного розв’язання. Але, визначаючи за допомогою мозкового штурму перелік рішень, можемо вирватися з кола звичних способів мислення і знайти неординарне, прийнятне для усіх рішення.
6. Останньою сходинкою на шляху до розв’язання конфлікту є спільний вивір рішення , яке б задовольнило обох учасників, і реалізація цього рішення.
Сюди можна ще додати такі сходинки, як:
7. Зміна позиції однієї зі сторін;
8. Усунення об’єкту конфлікту;
9. Заміна одного об’єкта іншим, тощо.
ІІІ. Заключна частина заняття (2-3хвлини)
6. Прощання «Клубок побажань»
Побажайте один одному на прощання усього найкращого, передаючи клубок ниток з рук в руки.
Вчитель: Тепер ми пов'язані з вами однією ниткою. Ми всі разом робимо одну справу, формуємо справжню людину. А раз у нас одна мета, то й працювати потрібно однією командою, не конфліктувати, а знаходити вихід з будь-якої ситуації. Прожити без конфліктів можна! У нас все вийде!

 

Яндекс.Метрика >