...
Вгостях у друзів " Господар і Господарочка " PDF Печать E-mail

Вгостях у друзів " Господар і Господарочка "
(6 клас)

Мета. Ознайомити учнів із харчуванням українського народу, його особливостями, які пов'язані із обрядами, звичаями, святами.
Столи стоять накриті рушниками, скатертинами.
Діти стоять у національному одязі з хлібом-сіллю.
На стендах вислови:
«Хліб — всьому голова»,
«Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі»,
«Без хліба суха бесіда»,
«Як хліб і вода, то й нема голоду».

Всі співають.
Зеленеє жито зелене, хорошії гості у мене.
Зеленеє жито за селом, хорошії гості за столом.
Зеленеє жито зелене, хорошії гості у мене,
Зеленеє жито при межі, хорошії гості до душі.
(Діти зустрічають гостей хлібом-сіллю).
Учень.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.
Учень.
Ось він — хлібчик духовитий,
З хрустом кірочки смачним.
Ось він — теплий, мов налитий
Щедрим сонцем золотим.
Вчитель.
Діти, вас зустріли хлібом-сіллю, як це здавна водиться на Україні. Як каже народна мудрість?
1-й учень. Хліб — усьому голова.
2-й учень. Без хліба суха бесіда.
3-й учень. Як хліб і вода, то й нема голоду.
Вчитель.
До хліба завжди ставилися зі щирою повагою. Святість, пошана до хліба передавалася із покоління в покоління, дітям та онукам. Ще з пелюшок привчали дитину любити й шанувати хліб.
1-й учень.
їж, друже, хліб, не кидай додолу,
А підніми, коли не там лежить,
А коли сідаєш ти до столу,
То пам'ятай, що хліб — це означає жить.
2-й учень.
Не кидайся хлібом! Він святий.
В суворості ласкавій,
Бувало, каже дід старий Малечі кучерявій.
3-й учень.
Не грайся хлібом, бо то гріх. Іще до немовляти,
Щасливий стримуючи сміх,
Бувало, каже мати.
Вчитель.
Нині вже мало хто з молодих вміє випікати хліб. А раніше кожна сільська господиня готувала в печі ні з чим незрівнянні духмяні паляниці. Хліб пекли на тиждень, у суботу, садили його у піч на капустяних, дубових чи яворових листях. А які ще страви з борошна полюбляли українці?
Учень.
їли люди пиріжечки —
Із м'ясом, сиром, зерном гречки,
Духмяні, свіжі, як роса,
Землі родючої краса!
(Звучить пісня «З сиром пироги» ).
Вчитель.
Пиріжки готували з різноманітними начинками.
1-й учень.
Картоплею.
2-й учень.
Капустою.
3-й учень.
Вареною квасолею.
4-й учень.
Сиром, маком.
5-й учень.
А влітку — з вишнями, сливами.
1-й учень.
Галушки, галушки. їх готували майже щодня, здебільшого на вечір. Ця страва була досить легкою у приготуванні, надзвичайно поживною і дуже смакувала селянам. Вони казали: «Галушки та лемішки, а хлібу перемішка».
2-й учень.
Локшину, локшину.
3-й учень.
Вареники, вареники.
4-й учень.
Вареники непогані, вареники у сметані.
В кожній хаті на Вкраїні вареники варять нині,
Вареники круглолиці — із найкращої пшениці.
Вчитель.
Так, вареники — це справжнє свято для шлунку і душі українця. Але не кожен день їх їли, а лише в неділю чи на свята. їх готували з житнього, пшеничного борошна, наповнювали так як і пироги: сиром, картоплею, квашеною капустою, калиною, маком. Мастили сметаною, вершковим маслом чи олією.
Вчитель.
Вареники це добре, а борщ ще краще. Борщі і пампушки, вареники і галушки, ковбаси і печеня, напої з фруктів, меду — відомі не тільки на Україні, а й усьому світові. Українці жартома кажуть про свою кухню: «У нас просто: борщ, каша, третя кваша».
Вчитель.
У стравах українці використовували переважно продукти з власного господарства. А ну відгадайте їх.
1-й учень.
Я кругленький, червоненький,
з хвостиком тоненьким,
На городі мене рвуть і до столу подають.
(Буряк)
2-й учень.
Що то за голова, лише зуби й борода?
(Часник)
3-й учень.
Стоїть пані чепурниця, бо вдягла сорочок триста.  (Капуста)
4-й учень.
Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі? (Морква)
5-й учень.
Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
6-й учень.
Що за коні стоять на пригоні: зелені, лобасті, довгасті. Нічого не возять, а солі просять?
(Огірки)
Вчитель.
Так, і картопля й буряки,
І томати, огірки,
І капуста, кавуни,
Груші, сливи, гарбузи
Ще й грибочки-маслюки.
Із цього всього українці готували повсякденні і святкові страви.
А тепер давайте подивимося, що їла родина кожний день. А ще був борщ. По самісінькі боки може наїстися українець борщем, і все йому буде мало, бо це його улюблена перша, а часом і друга, і навіть третя страва.
Вчитель.
З давніх-давен на Україні готували цю страву. У народі казали: «Як нема борщу, то нема і їжі». А що ви мені скажете?
1-й учень.
Борщ — найстарша страва.
2-й учень.
Де в хаті борщ і капуста, там хата не пуста.
Вчитель.
Борщ готували у кожній родині. До нього могло входити майже двадцять продуктів, але основний — це буряк, який у давнину мав назву «бірщ». А що це за такі борщі — «жонаті», «перелякані», «зі свищами»?
3-й учень.
Борщі були «зі свищами» — майже зовсім порожні, «жонаті» — з кашею, «перелякані» — бліді, без томату.
Вчитель.
Дуже полюбляли українці червоний борщ із капустою. Його заправляли підсмаженим салом, цибулею, часником, борошном. У зелений борщ різали щавель, лободу, кропиву, петрушку. Заправляли його яйцем і сметаною. А холодний борщ — холодник — готували влітку. Це був сирий борщ, оскільки варили тільки буряк, заправляли квасом.
Вчитель.
Рідкий борщ або густий... Від чого це залежало?
1-й учень.
Від достатку, від досвіду господині.
2-й учень.
У нашій родині капусняки варять і нині, а почала їх готувати ще моя прапрабабуся. Вона в капусняк, крім капусти, клала картоплю та пшоно, засмажувала салом або олією, а ще при¬казувала добре слово: «Варися, юшка, не пуста, а густа, смачна та поживна».
Вчитель.
Предки, як і сучасні українці, ще дуже полюбляли перші страви — юшки.
3-й учень.
І лід тріщить, і комар пищить,
А то кум до куми порося тащить.
Ой кумочко, ой голубочко!
Звари мені, порося, щоб і юшка була.
І юшечка, і петрушечка!.
Вчитель.
Велику роль у харчуванні українців відігравали каші. їли їх і на обід, і на вечерю. Каші готували з гречки, ячменю, пшона, вівса. Вони були круті й рідкі. Круту кашу заправля¬ли смальцем, олією, маслом, молоком, запивали кисляком. А хто знає, яка найулюбленіша каша українців?
1-й учень.
Гречана каша, так стверджує народне прислів'я: «Гречана каша — то матір наша».
Вчитель.
Українська кухня багата стравами з картоплі та інших овочів. Картоплю і донині називають другим хлібом. її варили, пекли в печі, їли картоплю з квашеною капустою, огірками, капустяним квасом, змащували олією чи смаженим салом. Багато було страв із картоплі.
2-й учень.
Із вареної картоплі готували картопляники і їли їх із сметаною, олією чи салом.
3-й учень.
Із сирої тертої картоплі смажили деруни, які заправлялися не лише сметаною, а й часником.
Вчитель.
їли часник, який у віруваннях українців виконував роль оберегу від злих сил, і цибулю з багатьма стравами. Улітку вони разом із хлібом становили полуденок селянина.
Вчитель.
А що таке полуденок чи підвечірок?
1-й учень.
Це коли їли надвечір.
Вчитель.
А хто мені відповість, як називається час, коли ми їмо вранці?
2-й учень.
Сніданок.
Вчитель.
Так. На сніданок українці їли картоплю, інші овочі, а у святкові дні та неділі ще страви з м'яса. Бідні українці їли їх тільки на великі свята, а заможні — ще й по неділях. Але, якщо готували, то такі страви, як ков-бик чи сальтисон, душенину, крученики.
3-й учень.
А мене бабуся вчила крученики так готувати — шматочок свинини відбити, солити, поперчити, на нього зверху накласти начинку зі смаженої цибулі, грибів, завивати рулетом і підсмажувати.
Вчитель.
Птицю та яйця їли рідко, її більше продавали, щоб купити необхідні у родині речі. Вчитель.
А чим же запивали українці їжу?
1-й учень.
Киселями.
2-й учень.
Узварами.
3-й учень.
Та квасами.
4-й учень.
Квас був не тільки хлібний, а ще буряковий, фруктовий, ягідний та з соку дерев. Вчитель.
А що таке узвар?
Учень.
Узвар — це один із найпоширеніших традиційних напоїв. Виготовляли його влітку із свіжих ягід і фруктів, а восени, взимку та навесні — зі сушених фруктів. Щоб узвар був солодший, до нього додавали трохи меду.
Учениця.
Ох і їли заможні селяни. Ось що пише нам «Київська старина», журнал XIX сторіччя. Козак всього мав у себе повну чашу: хліба в нього повні засіки, срібні карбованці і червонці скриню ламають, на подвір'ї свині для продажу, корови, а в борщі завжди кипить курка.
Вчитель.
А давайте познайомимося із святковими стравами. їх готували до певних свят: на сімейні та на календарні свята. До сімейних свят відносять родини, хрестини, весілля. А давайте ми з вами побуваємо на хрестинах.
1-й учень.
На хрестини готували так звану «бабину кашу», страву на яйцях та маслі, яку за звичаєм готувала баба-повитуха і приносила на хрестини у горщику.
Всі присутні торгувалися за право розбити горщик. Найвищу ціну завжди давав хрещений батько дитини. Йому і діставався горщик з ка-шею, який він розбивав. Середину каші з грішми віддавали породіллі, а бабі — гроші на новий горщик. Кашу їли всі присутні і навіть брали її додому.
Вчитель.
А тепер давайте познайомимося з календарними святами. Серед них велику увагу приділяли різдвяно-новорічним святам. Багато повір'їв, звичаїв пов'язано з цими святими днями. На вечерю варили кутю, їли мовчки.
2-й учень.
Кутю готували з пшениці або ячменю. Варили її в глиняному горщику на непочатій воді.
Непочата вода — це така, яка набрана з джерела (річки, колодязя) ранком до сходу сонця. Приправляли кутю, подаючи до столу, розтертим маком, горіхами, медом, узваром.
3-й учень.
Кутя на покуть, а узвар — на базар.
Вчитель.
Кутею причащалися до вечері. Першим причащався господар, а за ним по колу вся родина. Причащали нею також домашню худобу і птицю, щоб не хворіла, а родила.
1-й учень.
У нашого Омелечка невеличка сімеєчка:
тільки він та вона,
та старий, та стара,
та дві Христі у намисті,
та дві ляльки у колисці,
та два парубка вусатих,
та дві дівки косатих.
Вчитель.
Зимові свята закінчувалися масляною чи сирною неділею, де основними стравами були вареники з сиром та млинці.
2-й учень.
Ось які у нас млинці,
із аршин в довжину,
із півхати в ширину.
3-й учень.
Масляна, масляна, воротись,
До Великодня простягнись.
Вчитель.
Чудове свято — Великдень. На Великдень по всій Україні пекли паски та фарбували крашанки і розписували писанки.
1-й учень.
В селах святять паски,
Ніч від крашанок тепла.
Над пасками свічки,
Золотіють, мов стебла.
Вчитель.
На зміну весні прийшло літо, а з ним — і свої свята.
2-й учень.
Свято Петра та Павла (12 липня). В цей день із сиру, яєць та борошна пекли пампушки — мандрики. На Маковія готували шулики, коржі з маком. На Спаса святили яблука і груші, готували пироги з яблуками, фруктові та медові напої.
Вчитель.
Ось і осінь. Сонце наближається до завершального кола в річному циклі, починається Пилипівка — піст, який триває 40 днів. Які ж страви в пошані на Пилипівку?
3-й учень.
А це квашені яблука, кавуни, огірки, томати та інші овочі. Велике значення мав гарбуз. Його споживали і печеним, і вареним, готували гарбузові каші.
1-й учень (виносить гарбуз).
Розкрутивши зелен-вус, на паркан заліз гарбуз,
Репетує у саду: — Ой, рятуйте, упаду!
Вчитель.
Ми поговорили з вами сьогодні про національні українські страви — повсякденні, святкові. Які ж висновки ми можемо зробити? Харчування — одна з найголовніших гілочок дерева роду. Вивчення харчування пращурів не лише допомагає нам вивчати їх життя, але й допомагає нам зрозуміти таку істину: людина живе не для того, щоб їсти, але їсти для того, щоб жити.


"Мої досягнення"


Мета. Виявлення обдарованих учасниць із та¬кого виду діяльності, як в'язання, їх інтелекту, естетичних смаків, захоплень; пропаганда цього виду мистецтва; профорієнтація на професії: в'язання шпицями, модельєр-конструктор, візажист, хореограф та ін.
На столах оформлено виставки робіт учас¬ниць, пов'язаних із темою конкурсу: вишивка, шиття, бісер, малюнок, колекціонування тощо.

(До початку заходу звучить музика).

1-а ведуча. Розпочинаємо заключний тур тра¬диційного конкурсу «Чарівні шпиці».
2-а ведуча. Представляємо учасниць конкурсу.
1-а ведуча. Представляємо членів журі.
2-а ведуча. Слово організатору конкурсу ...
Вчитель.
Сьогодні ми зібралися, щоб визначити «Міс-рукодільницю». У конкурсі взяли участь учні нашого класу. Проходить конкурс у три ту¬ри.
1-а ведуча
А зараз ми розкажемо про наших учасниць. (Ведучі по черзі розповідають про учасниць)
Результати двох попередніх турів оголо¬сять мої помічниці.
1-й помічник.
Перший тур — домашнє завдан¬ня.
Учасниці представляють 6 схем з описами. Ці роботи можна побачити на їхніх персо¬нальних виставках. У першому турі учасниці набрали таку кількість балів.
(Відомість оцінювання 1 туру).
2-й помічник.
Другий тур складається з трьох завдань.
Завдання перше. Практич¬на робота. Учасниці викону¬вали запропонований узор виданими їм матеріалами та інструментами.
Завдання друге. Відповіді на запитання тесту.
У другому турі учасниці набрали таку кількість балів.
(Відомість оцінювання II туру).
Вчитель.
Сьогодні — заключний тур і беруть у ньому участь 6 учасниць, які набрали найбільшу кількість балів. У цьому турі два завдання.
Перше.
Учасниці будуть демонструвати і захи¬щати на подіумі свої вироби. Для цього вони склали опис виробів, який буде супроводжувати їхній показ.
Друге завдання.
Виставки їхніх робіт, які ви бачите на стендах. Учасниці будуть захищати свої роботи. Розпочинаємо другий тур конкурсу.
Запрошуємо учасниць на середину класу
(Учасниці виходять по черзі, демонструють свої вироби. По мікрофону синхронно звучить текст характеристики вибору).

1-а ведуча.
Демонстрацію моделей закінчено. Слухайте результати показу моделей. (Оголошуються результати).
2-а ведуча.
Переходимо до другого завдання: оцінювання виставки робіт учасниць. Кожна учасниця представить свої роботи. Члени журі оцінять текст характеристики виставки та артис¬тичність учасниці.
(Кожна учасниця характеризує свою виставку).
1-а ведуча.
Послухайте результати захисту ви¬ставок. До початку конкурсу члени журі перегля¬нули виставки і оцінили різноманітність виробів, їх естетику та художнє оформлення експозиції. Слухаємо результати другого завдання. (Результати).
2-а ведуча.
Члени журі виходять на консуль¬тацію для підведення остаточних підсумків. До вашої уваги конкурс художньої са¬модіяльності. Виконують учасниці кон¬курсу.
(Далі - концерт).
1-а ведуча.
Слово надається голові журі.
(Оголошуються результати конкурсу, вручаються нагороди: учасниці, яка зайняла І місце — стрічку з написом «Міс-рукодільниця» та цінний подарунок. Учасни¬цям, які зайняли II та III місця -цінні подарунки. Решті учасни¬цям — заохочувальні призи. Виго¬лошуються привітання).
1-а ведуча.
Спонсорами нашого конкурсу виступили: (Називає спонсорів).
На цьому конкурс закінчено. Успіхів вам. До зустрічі.




"Наші захоплення"

Мета. Познайомити учнів із декоративно-ужитковим мистецтвом, його основними напрямками; пробудити пізнавальні інтереси учнів до вивчення традиційних та нетрадиційних художніх промислів України; виховувати глибокі почуття пошани до творчості українського народу, гордості за високу майстерність однолітків; сприяти розвиткові творчих здібностей школярів та обдуманому вибору професій; залучати учнів до відвідування гуртків.
Обладнання. Плакат «У вмілого руки не болять»; плакат з епіграфом:
«Від простого до складного,
Від звичайного до незвичайного,
Від буденного до прекрасного»;
8 столів розташовані в шаховому порядку з табличками: «Різьблена краса», «Солом'яні дива», «Вишиванки, мої вишиванки», «Чарівний клубочок», «Ажурне мереживо», «Золота лоза», «Дитячий світ».
На кожному столі розташована виставка дитячих робіт.
(На фоні ліричної музики виходять ведучий та ведуча).
Ведуча.
Кажуть, що потреба в красі народилася разом із людиною, і вся історія людства переконливо свідчить про це, 3 давніх-давен люди намагалися зробити своє житло, одяг, предмети побуту не тільки зручними, міцними, корисними, а й красивими. Тому що далекі наші пращури дбали про красу анітрохи не менше, ніж про хліб насущний.
Ведучий.
«Краса врятує світ», - так сказав один із відомих людей. Людина не може не відчувати потреби в гарних речах. Нам всім приємно, коли в наше життя з його безкінечними прозаїчними проблемами, вкраплюється краса, яка породжує тепло і найсвітліші людські почуття.
Ведуча
(показує на виставку дитячих робіт). Ось така народна творчість, яку ви бачите у нас на виставці, увібрала в себе досвід багатьох поколінь. Ці речі своєю красою, нічим не заміненою оригінальністю чарують око.
Ведучий.
Таке мистецтво дістало назву декоративно-ужиткового. Слово «декор» із латинської означає - прикрашати. Якщо поглянути на наш сучасний дім, то ми побачимо, що й донині декоративно-ужиткове мистецтво продовжує жити в килимах, тканинах, одязі, посуді, навіть у грошових знаках.
Ведуча.
Кожна нація має свої види декоративно-ужиткового мистецтва, які з часом переходили з однієї країни в іншу. Ми в Україні вже й забули, що в'язання вузлами (макраме), плетінні гачком, голкове мереживо - це не наші національні види мистецтва, але вони міцно ввійшли в наш побут.
Ведучий.
Вироби декоративно-ужиткового мистецтва розрізняються за типом створення речей (меблі, посуд, іграшки...), за матеріалом з якого вони зроблені (метал, дерево, скло, фарфор, глина...), за технікою обробки матеріалу (художня різьба, чеканка, розпис...).
Ведуча.
Сьогодні ми запрошуємо вас здійснити цікаву подорож за напрямами декоративно-ужиткового мистецтва, які користуються повагою в
нашому регіоні. (Підходить до столика з написом «Різьблена краса», на якому розміщені вироби учнів виготовлені з дерева). Мабуть, найперше з чого людина почала робити красу було дерево. Розписом, різьбою, інкрустацією, поліруванням справжні майстри перетворюють звичайне дерево на витвір мистецтва. Вироби з дерева до цих пір вносять особливий затишок у звичайну оселю.
Ведучий.
У багатьох будинках ми зустрічаємо сучасний інтер'єр, а поряд - дерев'яні речі з художньою обробкою - меблі, полиці, тарілі, панно та багато інших речей.
Надзвичайно давнім українським ремеслом вважається плетіння з лози. (Підходить до виробів, виготовлених із лози). Воно виникло набагато раніше гончарної й ковальської справи. З лози наші прадіди виготовляли загорожі, тини, плели дитячі колиски, кузова саней, меблі, посуд.
Ведуча.
Але найпоширенішим виробом із лози були кошики. Всі ви знаєте, що й донині кошики є в кожній українській хаті. І хоча з ними нині не всі ходять на базар, але в особливе свято, в день святої Пасхи, кошики витягують і дорослі і діти.
І яких тільки кошиків біля церкви ми не побачимо: великих і маленьких, круглих, з простим і складним плетінням, з кришкою та без!
(Учні демонструють різні кошики, виготовлені з лози, а один учень показує техніку плетіння кошика).
Ведучий.
Земля наша українська з діда-прадіда хліборобська. Жито-пшениця і всяка пашниця здавна в нас у пошані. Чого-чого, а соломи в нас завжди вистачало, та й не тільки худобу годувати. (Підходить до столика з написом «Солом'яні дива» ). Солому, як і лозу, наші предки застосовували для виготовлення меблів, сумок, а ще для малят у давнину робили іграшки із соломи. (Бере в руки з виставки солом'яну ляльку та бичка). Пам'ятаєте казочку про Солом'яного бичка?
(Учениця виконує пісню «Солом'яний капелюшок»).
Ведуча.
В небі сонця золотий клубочок
Розсипає нитки промінні,
Їх збирають рученьки дівочі
І гаптують цвіт на полотні.
(Підходить до столу з написом «Вишиванки, мої вишиванки» ). Скільки б ми не говорили приємних слів про види декоративно-ужиткового мистецтва, але найріднішим українцям в усі часи була і залишається вишивка
Ведучий.
Передаючи з покоління в покоління, вдосконалюючись, до нашого часу залишились прекрасні орнаменти, понад 100 головних та допоміжних швів, цікаві кольоросполучення ниток. (Звучить пісня «Вишивала мати»).
Ведуча.
Одним із популярних видів рукоділля було, є і залишиться плетіння на спицях. А ви знаєте, що плетіння в давнину вважалося чоловічою справою? Найвправнішими у плетінні були араби.
Ведучий.
Нині трикотажні речі є улюбленцями сучасної моди, адже їх із задоволенням носять чоловіки, жінки і діти.
Ведуча.
Маленькі руки речі творять дивні З фантазією, смаком та любов'ю. Прикрасять дім дива декоративні, Які ви бачите перед собою.
(Підходить до столу з написом «Ажурна краса» ).
Ведучий.
Невеликий гачок та клубочок ниток — це все, що знадобиться. Але які прекрасні вироби виходять з-під умілих рук! Юні майстрині, сповнені творчої енергії, реалізують свої фантазії, створюючи прекрасні ажурні вироби - серветки, скатертини, топи, капелюшки, сумочки.
(Дівчатка демонструють свої роботи, сплетені гачком).
Ведуча.
У нас на фестивалі присутні більшість дівчаток. Справжньою гордістю жінки в усі часи і донині залишаються жіночі прикраси. Не завжди вони були золотими чи срібними. Колись жінки одягали прикраси з кісток, зубів тварин, насіння. А коли з'явилося скло, тоді й з'явилися прикраси з бісеру - дрібних круглих намистинок зі скла, металу, фарфору, які мали дірочки для нанизування.
(Дівчатка демонструють у танці свої прикраси, виготовлені з бісеру).
Ведуча.
Напевно не знайдеться такої домівки, незалежно від того є в ній діти чи немає, в якій би не жили чудернацькі іграшки - звірятка, ляльки.
Іграшки в домі наших предків були не дитячою забавою, а талісманами, які приносили його
володарю щастя, відвертали небезпеку.
Ведучий.
У нас в Україні іграшки виготовляли з різних матеріалів: глини, тканини, дроту, природних матеріалів, паперу. (Підходить до столу з написом «Дитячий світ» ). Але найбільше люблять діти та й дорослі такі пухнасті м'які іграшки, які ви бачите в нас на виставці.
(Учениця демонструє свою колекцію власноруч шитих іграшок, читаючи поему «Вірні друзі»).
Ведуча.
Оглянувши нашу виставку, ви помітили, що ці вироби виготовлені людьми, яких об'єднає фантазія, смак та творче натхнення.
Ведучий.
І таким майстрам можна по-справжньому позаздрити, адже вони зможуть створити прекрасну казку у власній домівці.




"Професії наших батьків"
Мета. Виховувати любов до праці, розвивати у дітей розумові та творчі здібності, уміння, навич¬ки з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбут¬ньої професії.
Учитель.
Шановні батьки, учні, гості! Сьогодні ми познайомимося з професіями наших батьків. Ця зустріч актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того, як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Отже, основним за¬вданням є свідомий вибір майбутньої професії вашими і нашими дітьми. Запрошуємо вас на професійний шоу-концерт за участю учнів 6 класу. Ми поведемо вас казковими шляхами у світ прекрасного і корисного. (Звучить музика).

1-й ведучий.
Не за глибокими морями,
Не за дрімучими лісами,
Не в якомусь чужоземному царстві,
А в наших рідних куточках,
Споконвіку живуть-поживають
І горя не знають
Дуже працьовиті українці.
2-й ведучий.
Професіоналів серед них багато.
Вони - майстри своєї справи.
На роботу ідуть, як на свято.
Шанують люди їх талант і славу.
1-й ведучий.
Батьки і діти - сім'я єдина.
Шанувати будемо рідну Україну,
Працювати будемо завзято,
Щоб життя у нас було, як свято.
2-й ведучий.
Тож сьогодні ми вас усіх вітаємо
І від серця щирого успіхів бажаємо.
Хай щастя й радість завітає в кожен дім.
І від порога й до порога, мов рушником,
Хай м'яко стелиться життєва дорога...
Учитель.
Здавна відомо, що батьки для дітей є взі¬рцем у житті, еталоном чистоти, доброти, порядності. Вони намагаються бути схожими на них. Адже від батьків діти успадковують все найкраще: характер, здібності й, нарешті, - талант. Талановиті батьки - талановиті діти! Переконайтеся у цьому самі.
(Танець «Вальс» у виконанні батьків і дітей).
Учитель.
А зараз ми помандруємо у світ профе¬сій і познайомимо вас із класифікацією спеціаль¬ностей за п'ятьма типами, а саме:
1.    Людина - людина.
2.    Людина - техніка.
3.    Людина - природа.
4.    Людина - знакова система.
5.    Людина - художній образ.
1-й учень.
До першого типу належать такі профе¬сії: педагог, лікар, продавець, мерчандайзер... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз¬вивати свої організаторські здібності, уміння спілку¬ватися з людьми, мати терпіння, врівноваженість.
2-й учень.
До другого типу можна віднести такі професії: інженер, водій, електрик, слюсар... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового на¬вчання, технічній праці.
3-й учень.
Третій тип об'єднує професії ветери¬нара, агронома, геолога...
4-й учень.
Четвертий тип включає такі, напри¬клад, професії, як програміст, економіст, корек¬тор, менеджер, бухгалтер.
5-й учень.
І нарешті, до п'ятого типу вчені від¬носять професії музиканта, актора, письменника, художника, архітектора, дизайнера, модельєра, косметолога...
Учитель.
Діти, професій поганих не буває. І яку б ви не обрали, скажу вам, що глибоку вдячність і пошану викликає завжди той, хто чесно працює.

Хай летить, як птах крилатий,
Мрія з краю в край.
Час спливе, і життя скаже:
«Шлях свій вибирай».
Тож, шановні, не лінуйтесь:
До вибору життєвого вже зараз готуйтесь.
(Слово надається шестикласникам).

1-й учень.
Професій безліч є цікавих.
Але свою обрати як.
Щоб добре діло й добра слава?
І ми міркуємо ось так.
2-й учень.
Я хочу бути космонавтом,
У космос кораблі водити.
3-й учень.
А я - учителем, щоб научати
Маленьких діток в світі жити.
4-й учень.
Почесно сіяти, орати,
І трактори ремонтувати.
5-й учень.
Артистом точно буду я,
Про це мріє вся сім'я.

6-й учень.
Людей я буду лікувати,
Промінчик сонця дарувати.
7-й учень.
А я скажу вам, друзі, чесно:
Всі в нас професії - почесні!
Учитель.
Якщо випускники уже більш конкрет¬но говорять про свою майбутню професію, то учням 6 класу хочеться бути і лікарями, і артистами, і космонавтами, а ще — в'язати, читати книги, допо¬магати батькам по господарству. А це - світ дитя¬чих захоплень, який приведе їх у країну Професії. І стануть вони справжніми громадянами України.
Україна рідна, мила,
Знаєш, звідки в тебе сила?
Чому впевненість ти маєш?
З чого розум ти черпаєш?
Тим міцне твоє коріння,
Що розумнеє насіння
В душі молоді поклали -
Урожай талантів мали!
Малюють діти і співають,
Танцюють гарно й вишивають,
Історію Батьківщини
Залюбки вивчають!
1-й ведучий.
А зараз ми запрошуємо до перукар¬ні вищого класу майбутніх перукарів.
(Виходять учні, починають роботу в перукар¬ні; поки вони робитимуть зачіски клієнтам, роз¬починається спортивне шоу).
Спортивне шоу.
«Спорт - це здоров'я, спорт - це життя».
Звучить музика, на сцені - спортивні снаряди. Виходять учні, демонструють силу, спритність. Закінчують виступ словами: «Від маленьких роз¬ваг - до спортивного захоплення, від захоплення -    до великого спорту, до професії».
(На сцені перукарі з клієнтами).
Демонстрація зачісок
Учениця.
Перукар. Таке коротке слово, а скільки бажання дарувати людям красу. Сідаєш в крісло, зручно вмощуєшся перед дзеркалом, заплющуєш очі -й поринаєш у світ фантазій. Ти немов зачарований.
Розкриваєш очі - і не впізнаєш себе! Чудова зачіска, усмішка на вустах, здивований погляд. І світ такий прекрасний... (Учні демонструють зачіски).
У поетичній майстерні
Учитель.
Не секрет, що діти наші дуже тала¬новиті. Серед них знаходяться майбутні поети і письменники. Тож надаємо їм слово.
(Учні читають авторські вірші).
Учитель.
Давайте подякуємо дітям за прекрасні вірші та побажаємо творчої наснаги.
Ведуча.
Серед тисячі професій є професія вчите¬ля, і вона - одна з найголовніших.
Бо немає України без рідної неньки,
А без вчителя-людини збідніє серденько.
Тож нехай кожен у нас пам'ятає,
Що вчитель - найвищу посаду займає.
І перш, ніж у роль Президента вступити,
Учитель повинен його научити.
Учениця.
Я хочу бути вчителем, так як мама і тато. Хочу працювати в школі, щодня дарувати дітям радість пізнання.

Учителю! Тобі я подарую небо,
Спів солов'я, зелені трави,
І тихий шум ріки, вербову гілочку.
Й ранкові сонячні заграви.
На п'єдесталі світової слави,
Учителю, тебе я пізнаю.
Вклоняюся тобі доземно
За мудрість і за вічну молодість твою.
Надаємо слово мамі (якогось учня )
Міні-сценка «До школи»
Дійові особи: вчитель, учениця, учні.
(Звучить мелодія пісні «Цвіте терен», дівчина співає).
Учениця.
Цвіте терен, цвіте терен,
А цвіт опадає.
Хто до школи ще не ходить,
Той горя не знає.
А я молода дівчина,
Та й горя зазнала.
В школу мати мене послала,
Щоб науки знала.
Сиджу в класі я за партою,
Сиджу та й дрімаю,
Що питає мене вчитель,
Нічого не знаю.
Учитель
(Слова покладені на мелодію пісні «Ой, дівчино, шумить гай»).

Ой, дівчино, шумить гай,
Про гулянку забувай, забувай,
Свій підручник відкривай,
Та читати починай.
Виконай вправу та йди сюди,
А дрімати не ходи, не ходи.

Учениця
(Звучить мелодія пісні «Дивлюсь я на небо». Дівчина співає).
Дивлюсь я в підручник
Та й думку гадаю:
Я ж славна дівчина,
Чудово читаю.
То ж добре давайте
Разом працювати,
До вибору життєвого
Себе готувати.
(Всі разом співають останні 4 рядки пісні).
Конкурс «Я — художник»
(Аналіз членами журі малюнків, поданих на кон¬курс. Визначення переможців та нагородження їх).
Конкурс «Модельєри»
(Проходить демонстрація мод.).
Сценка «Муха й Бджола»
(виконують учні 6 класу).
Мета. Показати, що результат своєї праці - найсолодший.
Автор.
Як тільки сонечко пригріло, Муха вмос¬тилася на красивій розкішній квітці й ліниво стала потирати лапками живіт. Ось до квітки прилетіла Бджола і почала швидко всмоктувати нектар.
Муха.
Чого ти мені спати заважаєш?
Мою квіточку гойдаєш.
Бджола.
Я тобі не заважаю,
З квітки я нектар збираю.
Муха.
Дурна Бджола!
Чого так посміхаєшся?
Бджола.
Бо мушу облетіти тисячі квіток,
Зібрати мед, нагодувати діточок.
Муха.
Хе-хе. Погано ти працюєш!
Либонь і вдома не ночуєш?
Не буду я збирать по краплі мед,
Не хочу знати я такої моди,
Бо для мого здоров'я ця робота шкодить.
Автор.
І Муха шмигнула у нашу хату,
Де не було ні мами, ні тата.
Муха.
Ой, скільки меду, з'їм я ложку!
Ой, ще одну. І ще одну.
Ой, муть, кину ложку:
Візьму весь мед я на дорожку.
Автор.
Муха в банку ту влетіла,
Сіла в мед і утопилась.
Недарма в народі кажуть:
«Потрошку дбай, але своєю працею».

Ведучий.
У народі говорять: людина живе не для того, щоб їсти, а їсть для того, щоб жити».
А щоб життя було цікавим, змістовним, а люди - здоровими, розумними, енергійними, працездатними, треба подумати про повноцінний раціон харчування. Про це успішно дбають кухарі.
Учениця.
Добре годувати людей не менш важ¬ливо, ніж будувати машини, лікувати хворих, навчати дітей. Від якості їжі залежить настрій, працездатність людей усіх професій.
Кулінарія - це ціла наука, яку треба глибоко ви¬вчати для того, щоб дарувати людям радість життя.
(Слово має мати…. )
Учень.
А врешті, якщо ми і не станемо про¬фесійними артистами, лікарями, спортсменами, кулінарами, то обов'язково будемо справжніми громадянами, адже ми - майбутнє твоє, Україно!
(Учні пригощають кондитерськими виробами гос¬тей свята).
(Звучить пісня «Ми - майбутнє України» на мелодію пісні «Вместе весело шагать»).
Україну, рідну матір, величаємо,
Лянцкоруночкою свій край ми називаємо.
Хай вона в віках прославиться ділами,
Заспівай веселу пісню разом з нами.
Приспів:
Нам щодня веселий дзвоник лунає,
Хай лунає, хай лунає,
До роботи школярів закликає,
Закликає, закликає.
Тепле сонечко ми з радістю вітаємо,
Лянцкоруночку нашу славну величаємо.
Будем з друзями ми жити і творити,
Рідну землю українськую любити.
Приспів (той самий)
Ми - майбутнє України, цим пишаємось.
І на символах державних добре знаємось.
Ми готові зароблять дванадцять балів
І учасниками бути фестивалів.
Приспів:
Простелився у майбутнє шлях просторий.
Шлях просторий, шлях просторий.
І життя у мандри кличе, наче море,
Наче море, наче море.
Любов Мишура
Учитель.
Любі друзі!
Доріг на світі є багато.
Але яку б ти не обрав,
Хотіла б я тобі сказати.
Щоб все життя ти пам'ятав:
«Іди в країну Знань охоче,
Працюй, твори і пізнавай.
Тоді душа твоя захоче
Розкрить для тебе справжній рай.
Іди вперед і підкоряй вершину.
Нехай почнеться мрій політ
В щасливу, світлую годину/
(Учні виконують пісню «Мандруйте країною Знань». Слова, покладені на мелодію пісні «Хре¬щатик»).

Мандруйте країною Знань
Знання - це скарб дорогий.
Не треба ніколи ліпиться,
Час не марнуй золотий.
Хто хоче цей скарб відшукати,
Мандруйте країною знань,
І прагніть найбільше пізнати.
Пливіть у країну Бажань.
Приспів:
Ми і друзів розумієм,
Вчителів ми поважаєм,
Бо гімназія зразкова,
Це в районі добре знають.
Знання на собі не носити,
Вони поведуть вас у життя,
Навчать і покажуть, як жити,
Відкриється вам майбуття.
Як будеш цей скарб зневажати,
Життя не пробачить тобі.
І підеш стежками блукати,
Почнеш докоряти собі.
Приспів:
Тож шануйтесь, любі друзі,
І учіться ви на славу.
Вам ділами прославляти
Нашу рідную державу.
Вчитель.
Життя прожить - не поле перейти.
Від труднощів не можна заховатись.
Свою стежину слід в житті знайти,
Щоб в щасті й радості купатись.

(На сцену виходить учениця з мамою і татом)

Учениця.
Професій на світі різних багато,
У мене йде обертом голова.
Та поряд зі мною мама і тато,
Запали в душу їхні слова.
Тато.
Діти мої, завжди щасливі будьте,
Учіться на славу, шануйте батьків,
Україну й рідну мову не забудьте,
Нехай лунає в серці солов'їний спів.
Пісня-настанова
(на мелодію пісні «Виростеш ти, сину», виконують тато і мама).

Виростайте, діти, наші соколята,
Вас життя чекає нове і багате.
З вами завжди будуть поряд мандрувати
Любі батьки ваші та рідная хата.
А якщо спіткає горе і невдача,
І серденько ваше в розпачі заплаче,
Рук не опускайте, знайдіть в собі сили
На ноги піднятись, труднощі осилить.

Вчитель
Шановні , батьки, учні!
Ми тепло тут зустрілися з вами,
І ще зустрінемось не раз.
Хай буде вогник наш родинний,
Як добра пам'ятка для вас.
А на прощання побажаю
Хороших успіхів в труді,
В навчанні, у праці та в дерзанні,
І в особистому житті.
Нехай боронить мати Божа
Від злих людей і різних бід.
Хай дасть здоров'я і поможе
Прожити в щасті сотні літ!



Мандрівка по ярмарку професій на тему
"Скільки у світі професій"
(6 клас)

Мета. Ознайомити учнів із переліком галузей народного господарства, переліком професій які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, які мають сталий попит на ринку праці; порадити, як обрати професію до душі, як уникнути помилок і розчарувань у виборі професії, як враховувати дані гороскопа, при виборі професії; виховувати зосередженість, щоб не розгубитися в різноманітності професій.
Оформлення. Вивіска «Ярмарок професій»; малюнки учнів; роботи дівчат: вишивки, в'язані речі; скриньки з матеріалами профорієнтації; столи, за якими сидять учні; квіти: живі, штучні, ікебани; кавовий набір, солодощі; дівчата, мами, вчителі накидають на плечі хустки; хлопці одягають солом'яні капелюхи.
(Лунає тиха, спокійна мелодія).
Хід заходу
1-й учень.
Поки ти їв, і спав, і ріс
Поки малий ще ти на зріст,
Мабуть, вже тисячі людей
Подбали про життя твоє.
Аби ти добре ріс,
Аби ти добре їв,
Щоб ти спокійно спав
І в різні ігри грав.
Ти став здоровий, молодець,
Сміливим і умілим,
А чим порадуєш людей,
Яким хорошим ділом?
Учитель.
І щоб вибрати те хороше діло, професію до душі, ми сьогодні помандруємо у світ професій. А як ви думаєте, чи можна прожити без професії?
1-й учень.
Я вважаю, що без професії людині прожити не можна, людині, яка поважає себе, бо в усі часи славилися хороші майстри своєї справи.
2-й учень.
Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину.
3-й учень.
А на мою думку, без професії, без улюбленої справи, людина існує, а не живе.
Учитель.
Якщо так, то поринаймо у світ ярмарку. По-перше, розглянемо перелік галузей народного господарства і кожен подумає, в якій галузі ви хотіли б працювати?
(Учень роздає зі своєї скриньки перелік галузей народного господарства і кожен учасник знайомиться зі списком).
Зупинка «Вчитель»

1-й учень.
Учитель діткам — батько й мати
У серці теплі почуття,
Готовий їм завжди віддати
Свойого часточку життя.
В очах дитячих іскри грають,
Співучий прозвучав дзвінок.

Їх вчитель в класі зустрічає
І починає свій урок.
Живе учителеве слово
У тишу човном попливло.
І ожили ліси й діброви
І оновилося село.
Бо слово вчителя, як мрія
Любов у ньому і краса.
Воно добро у серці сіє,
Воно ж бо чисте, як роса.
2-й учень.
Учителем можливо стати,
І будеш ти дітей учить,
Складних наук їх научати
А головне — як жить.
(Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій освітньої галузі, роздає для ознайомлення і розповідає про свій вибір).
Учитель.
Як учитель, я хочу, щоб мої вихованці не тільки добре засвоїли знання, а й могли використати їх у житті, були хорошими людьми і фахівцями улюбленої справи.
1-й учень.
Професій безліч є цікавих,
Але свою вгадати як —
Щоб добре діло й добра слава?
І я собі міркую так:
Потрібно лікувать хвороби,
Водить у космос кораблі,
Та я із роду хліборобів,
І родовід мій — від землі.
Степ перейти — життя прожити,
То не такі прості слова,
Життя утворене від жита,
Бо хліб — усьому голова.
Раніш од сонечка вставати,
Погладить колос на ходу!
Ні, я, мабуть, не в космонавти, —
У хлібороби я піду.

Зупинка «Хлібороб»
Запрошуємо до розмови гостя нашої подорожі ________________
(Учень зі своєї скриньки роздає перелік сільськогосподарських професій).
Учитель.
Обираючи професію, треба пам'ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особисті та громадські інтереси.
1-й учень.
Погляд на професію як на постійну, на все життя справу — хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.
2-й учень.
Розподіл професій на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі — помилковий. Значення професії у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
3-й учень.
Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим.

1-й учень.
Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж...
2-й учень.
Світ професій значно ширший, понад 40000, ніж коло навчальних предметів, тому ототожнення улюбленого предмета з професією не є надійним орієнтиром у виборі професії.
3-й учень.
Вибираючи професію, слід враховувати характер особи, стан її здоров'я, ознайомитися з гороскопом. Адже характер людини залежить від дати її народження. Гороскоп нам вказує не тільки на ті професії, які можна обирати, а застерігає від тих, яких обирати не варто, бо це може призвести до погіршення здоров'я.
(1-й учень роздає зі своєї скриньки матеріали «Гороскоп і вибір професії», з якими учні знайомляться за столами.
2-й учень роздає перелік професій, які дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю.
3-й — список професій, які користуються сталим попитом у регіоні).
1-й учень.
Зростають будинки і храми
За допомогою кранів крилатих. .
І все це створено руками
Будівельників завзятих.
Зупинка «Будівельник»
(Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій будівничих спеціальностей. Розповідає ким він хоче стати в майбутньому).


Запрошуємо до розмови випускника нашої школи Ялика Михайла Миколайовича

2-й учень.
Вони призвані клятву давати
В будні і свята,
На варті здоров'я сто
Життя і здоров'я наше
В їхніх руках.
Зупинка «Медик»
(Роздає список професій медичного спрямування).
В нас у гостях _______________. Надамо Йому слово.
Учитель. Сьогодні на ярмарку ми зустрілися з мамою нашої учениці, яка працює у медичному ліцеї і може більше розповісти про професії, що можна здобути у цьому закладі. (Розповідь мами).
3-й учень.
На заводі бути — моя мрія,
Де чавун тече рікою, як зоря жевріє.
Там я домни і мартени буду будувати,
Мідь й вугілля в шахтах добувати.
(Учень роздає перелік професій машинобудування і металургії).
(Інші учні роздають списки професій зв'язку та транспорту, перелік професій захисників прав людини, та професій харчової і легкої промисловостей).
(Учениці, які мріють бути офіціантками, роздають кожному бажаючому каву, ставлять на столи солодощі).
Учитель.

Ярмарки на Україні існують давно. Спочатку для обміну речей, пізніше для торгівлі. Бо ярмарок — це торгове дійство. Нині на ярмарках все частіше організовують виставки, на яких підписуються контракти купівлі-продажу. Проводяться зустрічі з цікавими людьми, концерти аматорських колективів, просто зустрічаються друзі за чашкою кави, щоб поспілкуватися,
поділитися своїми планами. В час ринкових відносин все більше розвивається мале підприємництво, тобто зайнятість людей індивідуальною трудовою діяльністю. На нашій виставці представлені роботи учнів, а також робот професіоналів: вишивальниць, квітникарів, кравці;
(Учениця роздає перелік професій галузі культури. Розповідає про свою мрію стати хореографом. Виконує танець).
Учитель.
Як ми бачимо, деякі учні вже визначилися з тим, ким хочуть стати у дорослому житті уже зараз реалізовують свої мрії.
(Учень роздає список нових професій).
Учитель.
Є професії, які говорять самі за себе, є професії, про які ми нічого не знаємо, тому звернемось до словничка нових слів.
1. Майстер із виготовлення гобеленів - це майї тер із ручного виготовлення килимових виробів.
2. Кесонник — працівник, який веде роботи закритому від зовнішнього повітря колодязі.
3. Такелажник — робітник, який обслуговує установки, в яких відбувається процес електролізу, тобто покриття деталей іншими металами чи сплавами
(Відбувається ще одна зустріч із мамою учня. Вона звертає увагу дітей на те, що треба пробувати свої сили в різних галузях і тільки тоді можна буде визначитися, що краще і найбільше підходить. Мама виконує пісню «Сину, сину, ангел, мій»).
Учитель.
Вибір професії — це справа не одної дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії м сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважуючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію по душі й не станете блудним сином. Бо лише трудом дорослішають душі, й лише трудом на світі сущі ми.


Тести до ІІІ змістової лінії
Ціннісне ставлення до праці
1.    Чи може професія бути вашим захопленням ?
Так Ні
2.    Чи готі ви з упевненістю відповісти, що уже визначились з майбутньою професією?
Так Ні
3.    Професії ваших батьків вплинули на вибір вашої майбутньої професії ?
Так Ні
4.    Допомога батькам – це …
а) обов’язок
б) примусова праця
в) навчання трудової діяльності
5.    Навчання в школі – це…
а) фізична праця
б) розумова правця
в) розвага
6. Із скількох років можна займатись трудовою діяльністю?
а) з шести
б) з двадцяти
в) з шістнадцяти
7. Космонавт – це професія, яка входить до галузі народного господарства?
Так Ні
8. Психолог – це …
а) професія освітньої галузі
б) галузь народного господарства
в) галузь сільського господарства
9. Хлібороб – це той, хто випікає хліб ?
Так Ні
10. Чи можна салат «Олів’є» вважати українською стравою?
Так Ні
11. Чи кожну жінку можна назвати кухаркою ?
Так Ні
12. За кожну працю ми обов’язково маємо отримувати платню ?
Так Ні


 

Яндекс.Метрика >