...
БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ (10-11 КЛАСИ) PDF Печать E-mail

БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ
(10-11 КЛАСИ)


Мета: обґрунтувати важливість безпечної поведінки на дорозі задля збереження життя людини.
Завдання:
–    розкрити сутність понять: безпека, безпека на дорозі;
–    ознайомити учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»;
–    сприяти розумінню власної відповідальності за безпеку на дорозі.
Ключові слова: безпека, безпека на дорозі, людина на дорозі, дорога, транспортний засіб, власна відповідальність.
Необхідне забезпечення: плакати з визначенням поняття «Безпека» та моделлю «Трикутник безпеки», матеріали місцевої преси про ДТП за участю дітей.

ПЛАН ЗАНЯТТЯ
11.    Вступне слово (2 хв.).
12.    Інтерактивна бесіда «Чи знаєш ти?..» (8 хв.).
13.    Презентація моделі безпечного дорожнього середовища “Трикутник безпеки» (10 хв.).
14.    Вправа «Зворотній кадр» (13 хв.).
15.    Підведення підсумків (2 хв.).

Хід заняття
Етапи заняття    Зміст
Вступне слово
(2 хв.)
Рівень оснащення доріг, надійність транспорту і толерантна поведінка учасників руху – визначний показник досягнень кожної країни, культури нації. 11 травня 2011 року згідно із резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, прийнятою 2 березня 2010 року, світова спільнота оголосила початок Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011 – 2020 роки). З цієї нагоди Президент України В. Ф. Янукович доручив Кабінету Міністрів України вжити необхідних заходів задля організації відповідної роботи у поточному році та формулювання перспектив такої діяльності на період десятиріччя.  
Інтерактивна бесіда «Чи знаєш ти?..» (8 хв.)
Педагог пропонує учням заздалегідь приготовану інформацію про ризиковані та небезпечні ситуації на дорозі, цікаві факти про учасників дорожньо-транспортного руху, починаючи словами: «А чи знаєте Ви, що…» (див.   матеріали до уроку. Обов’язковим  є використання запитань щодо засобів захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі). 
Запитання для обговорення:
-    На які роздуми спонукають Вас озвучені факти?
-    Чому учаснику дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?
-    Яким чином  людині можна уникнути небезпечних ситуацій на дорозі?
До уваги педагога
Оскільки дана вправа проходить у вигляді інтерактивної бесіди необхідно, поставивши запитання, давати можливість учням обґрунтувати відповіді та висловитись тим, хто має іншу точку зору. Разом з тим, педагогу намагатись не відповідати «замість» учнів. На завершення вправи необхідно задати прикінцеві запитання для обговорення.
Презентація моделі оточуючого дорожнього середовища “Трикутник безпеки» (10 хв.).    Дана вправа складається із декількох етапів. На першому етапі педагог пропонує учням назвати учасників дорожнього середовища (наприклад, машина, автобус, пішохід, пасажир та ін.) та фіксує на окремому аркуші паперу (або дошці) усі відповіді учнів. На другому етапі педагог, використовуючи відповіді учнів знайомить їх із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки» (див. інформаційні матеріали для педагога).
До уваги педагога
Під час презентації моделі необхідно малювати великий рівносторонній трикутник, поступово, в процесі розповіді, підписуючи його вершини. 
Запитання для обговорення:
-    Чому у середині трикутника знаходиться слово «безпека»?
-    Як ви розумієте поняття «безпека»?
До уваги педагога
Перед тим як задавати наступне запитання для обговорення, педагогу необхідно додати до озвучених учнями тлумачень поняття безпека, власне визначення: Безпека – це стан, при якому ніщо кому– або чому–небудь не загрожує.

Вправа «Зворотній кадр» (13 хв.)    Перед початком вправи педагог об’єднує учнів у міні групи по 5-6 осіб (кількість учнів у міні групах може змінюватись, в залежності від кількості учнів у класі). Кожна група отримує підготовлені педагогом вирізки з місцевих газет та інших джерел факти дорожньо-транспортних пригод за участю дітей. Учням у міні групах необхідно протягом 5-7 хвилин ознайомитись із ситуаціями та проаналізувати їх, використовуючи «Трикутник безпеки».
До уваги педагога
Необхідно наголосити учням, що під час аналізу варто звертати увагу не тільки на причини ДТП, а й спробувати визначити умови, за яких можна було б уникнути небажаних наслідків.
Запитання для обговорення:
-    Назвіть основні причини, які спонукають учасників дорожнього середовища порушувати існуючі правила безпеки.
-    Що необхідно враховувати та які дії здійснювати аби не наражати на небезпеку себе та інших?
Підведення підсумків (2 хв.)    Педагог пригадує разом із учнями все, що відбувалося під час заняття. Він ставить учням наступні запитання:
- Яку нову інформацію ви отримали під час заняття?
- До яких висновків ви дійшли?
Наприкінці заняття педагог пропонує учням, щоб вони обговорили все почуте на занятті разом із батьками та друзями.

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

Запитання та інформація до інтерактивної бесіди «А чи знаєте ви ..?»
Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають «убивцею № 1» у світі?
Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.
Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?
Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, торік в аваріях загинуло 4 709, травмовано – 38 917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.
Запитання: Що може трапитись із водієм, який із швидкістю 80 км/год здійснює наїзд на певну перешкоду?
Через 0,026 секунди після удару вдавлюється бампер із силою, яка у тридцять разів перевищує вагу автомобіля; через 0, 039 секунд водій разом із сидінням стрімко рухається вперед на 15 см.; через 0,044 секунди він грудною клітиною ламає руль автомобіля; через 0,050 секунди швидкість падає настільки, що на автомобіль й на усіх пасажирів починає діяти сила тяжіння, яка у 80 разів перевищує їх вагу; через 0,068 секунди водій із силою у 9 тон вдаряється у щиток приборів; через 0,092 секунди водій та пасажир, який сидить поряд одночасно врізаються головами у переднє вітрове скло та отримують смертельні травми. Через 0,100 секунди, водія, який нахилився на руль відкидає назад; через 0,110 секунди автомобіль починає повільно рухатись назад; через 0,113 секунди, пасажир, який сидить позаду водія – якщо він теж не пристебнутий ременем безпеки – опиняється з ним на одній лінії та наносить йому ще один удар й одночасно отримує смертельні ушкодження; через 0,150 секунди уламки скла та заліза падають на землю. Місце зіткнення опиняється у пилюці. Таким чином, усе відбулось менше аніж за дві десятих секунди.
Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?
У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей – переважно на грудну клітину та голову. Це пов’язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.
Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?
Згідно розрахункам японських досліджень, застосування ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.
Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні – в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля – в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі цифри – при лобовому зіткненні ступінь ризику для  пасажирів, які користуються ременем безпеки в 9 разів менше, ніж для тих, які не користуються.
Запитання: Що може трапитись, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута ременем безпеки?
Людина за інерцією рухається вперед й удар подушки безпеки буде рівноцінний удару на панель приборів. Таким чином, людина може сильно себе травмувати. Подушка безпеки без ременя безпеки може вбити людину, однак в поєднанні з ним – врятувати життя.
Запитання: Яким чином можна убезпечити дітей, що є пасажирами автомобілю?
Особливо серйозні травми під час зіткнень отримують діти, що сидять не в дитячих сидіннях і не пристебнуті ременями. Тримати дітей на руках теж небезпечно, оскільки при зіткненні, навіть при швидкості близько 40 км/год, дитина вагою 5,5 кг дає на руки того, хто її тримає, навантаження рівноцінне 110 кілограмам. Утримати таку вагу жінці навряд чи вдасться. Найменших дітей (малюків у віці до 18 місяців) краще всього перевозити в дитячому сидінні, встановленому ззаду спинкою вперед. При зіткненні забезпечується хороший захист потилиці і спини. Крім того, дитячі сидіння для дітей вагою 9-18 кг повинні обладнатися ременями з п'ятьма точками кріплення. Така схема дозволяє розподілити ударне навантаження при зіткненні по більшій поверхні тіла дитини, чим знижується вірогідність отримання важких травм.

 

Яндекс.Метрика >