загрузка...
-->
Конспект: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки PDF Печать E-mail

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий  запас учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

·       У чому полягає відмінність між звуком та буквою?

·       Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?

·       Як утворюються звуки людського мовлення?

·       Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

Прослухати слова. Якими  звуками різняться слова кожної пари? Чи вплинула  заміна звуку  на  значення слова?

1. Сад – суд; сон – син; вулики – волики; луг – лук; мила – шила; качан – казан.

2. Грати – брати; гриб – грип; гай – рай;  жити – жати;

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (с. 104-105).

Робота біля дошки. Прочитати слова, заздалегідь передані  на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати ці слова буквами. Який розділ науки про мову вивчає  звуки  мовлення? Який – букви (знаки письма)?

[учен’], [школ’ а р],  [с’ і л’], [шчока],  [йашчик], [йаблун’а], [йіжак],  [йедн’іс’т’], [прийаз’н’], [пйатниц’а].

Робота біля дошки. Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією). Що є предметом вивчення фонетики? Графіки?

Зразок.

[йул’ійа], [імйа], [мйак’іс’т’].

День, дощ, ліщина, яблуко, поїзд, Юлія, ім’я, м’якість.

Робота з підручником.

Виконання  вправ 275, 276 (усно).

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

Робота з підручником. Колективне виконання вправи 273.

Вибірковий диктант. Прослухати. Виписати парами слова, які відрізняються одним звуком або кількома звуками. Назвати ці звуки.  Які це звуки – голосні чи приголосні? У чому полягає відмінність між голосними та приголосними звуками? Чи вплинула заміна звуку на значення слова? У яких словах звуки не лише змінено, а  й  переставлено місцями? Які це звуки?

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

А. Качан.

Йшла корова по струні…

Вибачайте, по стерні…

А було це в череду…

Вибачайте, в середу.

А. Кичинський.

У кожному з поданих слів  назвати звуки голосні та приголосні. Виділені слова  пердати фонетичною транскрипцією.

Мати, хліб, день, оселя.

Попереджувальний диктант.  Вказати звуки, якими різняться виділені слова. Записати ці звуки. Назвати з-поміж них голосні та приголосні.

Зразок.

1. [м] - [х]. 2. [л’] - [н’]. 3. [о] – [у], [м] - [н].

1. Танцювали миші по бабиній хижі. (Нар.творч.) 2. По стежині через ліс мокру моркву заєць ніс. (В. Лучук.) 3. У дуплі у дятла дім, дятленятам добре в нім. (Т. Коломієць.) 4. Вовк у темнім лісі виє, пазурами землю риє. 5. Місяць – наче срібний віл. Небо – наче синій діл. (Є.Гуцало.) 6. Маленький гриб під граб заліз і огляда тихенько ліс. 7. Сом в калабані задрімав. Не  сум, а сон його здолав.

Словник.

Калабаня – глибока вибоїна, переважно з водою, з болотом; ковбаня.

Прослухати загадки, відгадати їх. Відгадки записати  фонетичною транскрипцією (з допомогою вчителя) .

Зразок.

[павутин:а], [зайец’].

1. Котиться клубок зовсім без ниток. Замість ниточок триста колючок. 2. Висить сито не руками звито. 3. Коли нема - чекають, а коли прийду - тікають. А відгадайте-но, що я таке?  (Нар.творч.) 4. Всі хочуть, як народиться дитина, щоб я було красиве і дзвінке, бо носить все життя мене людина.  (Д. Білоус) 5. Він із казки, він із пісні,  в нього зубки, як залізні. Капустину він гризе. Зветься звір на букву «зе».   (Т. Коломієць)

Відгадки. 1. Їжак. 2.Павутиння. 3. Дощ. 4. Імя. 5. Заєць.

Пояснювальний диктант. Виділені слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією).

Зразок.

[с’огод’н’і],  [г’іл’:ачки], [румйане иц’].

Дід Мороз усеньку ніч не стуляв сьогодні віч.  А як ранок зазорів, цілу зграю снігурів  він для Баби Снігової, що в дворі стоїть з мітлою, десь у небі назбирав, снігурами уквітчав. Брови в Баби –  гіллячки. Очі в Баби – вуглячки.  Ніс у Баби – це морквина. Вуха – листя капустини. В Баби віник у руках і румянець на щоках. Замітає Баба сніг, що з небес летить до ніг. Підмести готова й ніч, що вже тулиться до віч.

Є. Гуцало.

 

V. Підбиття  підсумків  уроку.

 

VІ. Домашнє завдання.

П.14, вправа 282.

 

Яндекс.Метрика >