...
Конспект уроку: Зв’язне мовлення. Особливості будови опису. Усний вибірковий переказ опису предмета PDF Печать E-mail

Мета: пояснити особливості будови опису предмета; формувати  вміння трансформувати одержану інформацію, відтворюючи її вибірково зі збереженням стилю вихідного зразка; формувати вміння використовувати мовні засоби з дотриманням норм літературної мови; уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам’ять, відчуття слова.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення мети і завдань  уроку.

ІІ. Підготовка до роботи над  вибірковим  переказом.

Робота з підручником. Мовчазне читання  тексту, поданого у вправі 349.

Пояснення вчителя.

 

МАТЕРІАЛ  ДЛЯ ПОЯСНЕННЯ

Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки  постійні або одночасні. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його частин. До опису можна поставити одне з таких питань:  який? яка? яке? які?

Те, що описано за допомогою слів, завжди можна зобразити за допомогою інших засобів: олівців,  фарб, фломастерів тощо або ж зафіксувати за допомогою фотоапарата.

«Відомим» у реченнях опису є назва предмета або його частин. «Новим» є ознака.

Наприклад:

В          Н               Н                          Н                 В                  Н

Троянда рожева, ароматна, надзвичайно гарна. Будиночок дерев’яний,

Н                            Н                  В                           Н

старенький, увесь перехняблений. Ранець був якийсь здоровенний,

Н                          Н                                   Н

добряче поношений, увесь потертий  і наче воронами подзьобаний.

Робота біля дошки. Переписати речення. Пояснити, чи можна вважати їх реченнями описового характеру (чи  можна  з подібних речень скласти опис предмета)? У кожному з речень позначити «відоме» і «нове».

Зразок.

В Н Н Н        Н           В

Кленове листя велике й широке, має  великі гострі виступи по краях. (З підручн.)

Рушник – лляний, вишитий, квітчастий. (З журн.) Хто не смакував кутею? Це каша пшенична ябо ячмінна, дуже солодка і духмяна. (З довідн.) Зозуля – птаха сіробока, якась іржаста, і якась руда. (Є. Гуцало.) Ягоди бузини яскраво-червоні, соковиті, проте неприємні на смак і на запах. (З підручн.) Я пам’ятаю ці барвінки навесні. Вони блакитні, буйні, небоокі. (І.Драч.)

ІІІ. Робота над вибірковим переказом.

Читання тексту вчителем.

З’ясування значення вжитих у тексті переказу  слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.

Визначення теми і головної думки тексту.

Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення  (в даному разі розповіді) та допоміжного типу мовлення (опису предмета).

Колективне складання плану опису предмета.

Повторне читання вчителем тексту.

ІV. Усне переказування учнями  частини  тексту (опису предмета) за планом.

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Вправа 350 (усно).

Тексти  для переказу

1. Скриня

У моєї баби Ганни  в сараї над льохом стояла скриня. Вона дісталася бабусі від мого прапарадіда, вірніше, від його дружини.

Скриня була чимала. Вона мала прискринок для грошей, коралів, для ниток і голок. Скриня була на коліщатах, кована залізом зовні й гарно помальована  всередині. По стінках були помальовані квіти. А на полупаному віку скрині сяяла ціла картина. На ній був козак Мамай з кобзою. Картина зовсім не почорніла од кіптяви часу.

Мені сповнилося тоді років п’ять, я частенько ховався на дні скрині  й не зводив очей з помальованого віка. Тоді я поринав у чарівний світ  казки, котрого я не забуду  ніколи в житті, бо вірю, що стежка до образу Мамая  не заросте ніколи…

Скриня була не така вже й трухлява, тільки розсохлася сильно. (За О. Ільченком; 124 сл.)

·       Пояснити значення слів  прискринок,  коралі,  віко,  кобза.

·       Пояснити значення висловів  почорніти від кіптяви часу; не зводити очей, поринути в світ казки, стежка не заросте ніколи.

·       Дібрати антоніми до слів  всередині, льох; синоніми до слів  полупаний, трухлявий.

·       Вказати слова, вжиті в переносному значенні в словосполученнях сяяла картина; кіптява часу; світ казки.

·       Скласти план опису скрині (орієнтовний: 1. Скриня була чимала. 2. Прискринок. 3. Скриня на коліщатах. 4. Кована залізом зовні. 5. Як була помальована скриня. 6. Картина не почорніла од часу. 7. Скриня була не дуже трухлява.)

·       Записати на дошці: полупане віко; сяяла картина; не почорніла од кіптяви часу.

 

2. Гриби

У лісі не тільки земля, але й дерево пахне грибами. Тут галасувати не можна, бо гриб злякається людського голосу і піде в землю.

Ось стоять два схожі, як близнюки, красноголовці. Вони такі молоденькі, що їхні картузики не встигли відліпитись від міцних товстеньких ніжок.

А що робиться за ними! На купинці стоїть отакенне красноголовище! Шапка на ньому перебакирилась, завбільшки вона буде не менше полумиска, а ніжка завтовшки з мою руку. Такого ще ніколи не бачив!

Я підбігаю до нього, приміряюся з усіх боків, милуюся. Далі обережно зрізаю і кладу на бриль, бо в бриль його шапка не влазить. Буде чим похвалитися дома!

А он проклюнувся грибочок, в нього ще й ніжки нема, а шапочка навіть не встигла почервоніти. Це маля хай ще росте, розуму й тіла набирається. За ним можна прийти й завтра.

Я назбирав повнісіньку торбу, ще й бриль красноголовців. У село вертався, наче переможець. (За М. Стельмахом;  146 сл.)

·       Пояснити значення слова купинка (горбик на луці чи болоті, порослий травою або мохом); вказати слова, вжиті в переносному значенні, та розкрити це переносне значення у висловах на грибі шапка перебакирилась; проклюнувся грибочок; нехай гриб розуму й тіла набирається.

·       Дібрати синоніми до слів галасувати, проклюнувся (про гриб).

·       Скласти план опису грибів (орієнтовний: 1.Красноголовці схожі, як близнюки. 2.Картузики не відліпились від молодих ніжок. 3. Красноголовище на купинці. 4. Шапка завбільшки з полумисок. 5. Ніжка завтовшки з руку. 6. Навіть у бриль така шапка не влазить 7. Маля без ніжки).

·       Зробити  за планом вибірковий переказ: опис грибів (усно).

 

Яндекс.Метрика >