загрузка...
-->
Конспект уроку: Знаки письма. Алфавіт. Вимова звуків, що позначаються буквами г і ґ. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв і, є, ю, я PDF Печать E-mail

Мета: поглибити знання про знаки письма,  алфавіт, домогтися усвідомлення співвідношення звуків і букв у слові; продовжувати формувати вміння передавати слова звукописом (фонетичною транскрипцією), розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, уточнювати  і збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки. Записати речення. У виділених словах  визначити голосні та приголосні звуки. Вказати приголосні  дзвінкі та глухі, тверді та мякі.

Веселе місто  Алфавіт. В нім кожна буква – цілий світ. В нім кожна літера – жива, із них складаються слова. Бажає вам щасливих літ веселе місто Алфавіт!

Т. Коломієць.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вступна бесіда.

·       У чому полягає відмінність між мовленням усним і писемним?

·       Як позначаються звуки мови на письмі?

·       Що є предметом вивчення фонетики? Що вивчає графіка?

·       У чому полягає відмінність між звуком і буквою?

·       Які знаки письма, крім букв, вам відомі?

·       Для чого вживаються апостроф, знак наголосу, дефіс?

·       Що називається алфавітом (азбукою, абеткою)?

·       Чому знання алфавіту  необхідне?

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 118).

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

Записані  на дошці назви міст переписати за алфавітом.

Ужгород, Бориспіль, Київ, Шацьк, Богуслав, Шепетівка, Прилуки, Чернігів, Суми, Феодосія, Золотоноша, Луцьк, Євпаторія, Черкаси, Житомир, Одеса, Кагарлик, Ялта, Харків, Львів, Тернопіль, Чернівці, Вінниця.

Робота з підручником. Виконання вправи 316 (усно).

Слова прочитати за алфавітом.

Наталка, Нестір, нарада, небосхил, нагода, напис, наказ, новина, небесний, нора, населення, Надія.

Прочитати скоромовки, правильно вимовляючи [г] та [ґ].

Гляньте: гуля он яка в гультяяки гусака!

Гуска гнівається: «Горе! Гулі гояться не скоро…

Га-га-гарний, хоч куди!

Го-го-годі, геть іди!

Т. Коломієць.

Ґава дуже любить каву -

чорна ґава чорну каву,

чорна-чорна ґава з ґав -

чорну-чорну каву з кав;

вже й у зернах уживала -

зерна кавові жувала.

Попила її, поїла!

З кави ґава й почорніла.

О. Орач.

Гудзик, ґудзик розгойдався, із ниточки обірвався,

Упав на цибулю, набив собі ґулю.

Гвалт!

І. Малкович.

Робота біля дошки.  Записати речення. Виділені слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією).

Зубр у лісі на галяві роздивлявся чорну rаву. (Є. Гуцало.) В день цей rазда у повітку становить rринджоли і на сонечко уперше виставляє бджоли. (Д. Білоус.) І щастя в тім, що небеса вгорі є, а рідний rрунт внизу і холодить, і гріє. (За П. Вороньком.)

Словник.

Повітка –  господарське приміщення для утримання свійських тварин або зберігання  сільськогосподарського реманенту. Газда – господар.  Гринджоли –  маленькі сани, санчата.  Грунт – земля.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

Опрацювання таблиць  «Співвідношення звуків і букв» та «Звукове значення букв» (с. 120).

 

VІ. Виконання  вправ на закріплення.

Робота з підручником. Виконання вправи 323 (письмове).

Робота біля дошки. Записати слова, назвати в кожному звуки й букви. Пояснити, чому звуків більше, ніж букв. Виділені слова передати фонетичною транскрипцією.

Щедрий, їзда, щебет, їхній,  щастя, джерело, дзвінкість, джунглі, джміль, rедзь, сім’я, ясний.

Прочитати скоромовку. Зясувати кількість букв і звуків у виділених словах.

Їде, їде їжачок, їжачок-лісовичок,

Їде, їде до змії – проганятиме її.

Т. Коломієць.

 

VІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником (стор. 122).

 

VІІІ. Виконання  вправ на закріплення.

Робота з підручником. Виконання вправи 332 (письмове).

Переписати слова. Підкреслити ті, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки. Виділені слова передати фонетичною транскрипцією.

1. Ягідка, яровина, ювілей, п’єса, подвір’я, Раїса, Яків, Юлія, Юхим, краї, сміятися, грає.

2. Читають, знають, збирають, допомагають, будують, ясність, юність, думають, радіють, яскравість, ясонька, ялинонька.

Робота з підручником. Виконання вправи 327 (усно).

Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Визначити та підкреслити слова, у  яких кількість букв та звуків не збігається. Пояснити таку розбіжність.

На дер..во д..вись, як родить, а на людину, як робить. Їж п..ріг з гр..бами, д..ржи язик за зубами. Малесенька праця краща за в..лике безділля. Цей любить чужі борщі пробувать. Порожній посуд здаля дзв..нить. Не всяка сте..ка без спор..ша, не в кожної людини добра душа.

Народна творчість.

 

ІХ. Підбиття підсумків уроку.

Додаткові вправи.

Навчальні диктанти. Підкреслені слова записати фонетичною транскрипцією. У вказаному вчителем реченні підкреслити члени речення.

1. Вчиться вересень читати, вчиться літери складати. Засміявся хитро вітер: «А склади ти «осінь» з літер!»  Вдарив вересень тривогу: «Хто прийде на допомогу?» Огірок озвався гречно: «О» віддам я безперечно, раз оказія така!» Стала гірка з огірка.  Тут світання нагодилось, також чемно уклонилось: «С» охоче віддаю, бо вітанням я стаю».  Ціле «ін» індик приніс в подарунок: «Прошу, друже!» Дик, кабан великий дуже, навпростець пішов у ліс. Мовить вересень до себе: «Ще мякого знака треба!» І підходить до коня: «Дайте знак помякшення!» «Що ж, бери!» – промовив кінь, і з коня зробився кін…  «Осінь», - вересень читає і від радощів аж сяє. (О. Сенатович;  98 сл.)

2. Хитромудрий той удав тілом літери складав. Проковтне, було, ягня і складає тілом “я”. Дикобраза зїсть й складе тіло літерою “д”. А жирафу з’їсть і вже гороїжиться, як “ж”. Але от одного разу проковтнув він індика. І затіялася зразу катавасія така!  Треба “і” йому складати. Тільки де ту крапку взяти? “І” без крапки не годиться, “і” без крапки – одиниця. Але мужній був сміливець винахідливий Удав. Попросив він, і мисливець  голову йому зрубав. Випростав мисливець тіло, поруч голову поклав… Вийшло “і”, як і хотів він, як Удав заповідав. (І. Світличний; 86 сл.)

Cловник.

Оказія –  дивний випадок, незвичайна подія, пригода. Катавасія – метушня, сумяття, гармидер, розгардіяш, буча, сумбур.

 

Х. Домашнє завдання.

§ 15, вправа 317.

 

Яндекс.Метрика >