...
Конспект уроку: Вставні слова (практично); виділення їх на письмі комами PDF Печать E-mail

Мета: закріпити знання про вставні слова та вживання розділових знаків у реченнях зі вставними словами; формувати вміння розпізнавати вставні слова, зясовувати їхню роль у реченні, правильно інтонувати речення зі вставними словами, вживати вставні слова в мовленні, вживати розділові знаки при вставних словах; формувати навички самостійної роботи; розвивати логічне мислення,  усне й писемне мовлення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Вставні слова підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

І, мабуть, молодість для того, щоб кожний мав свою весну. (Б. Дегтярьов.) А рік у юності – ціла вічність. Вона, здається, ніколи не скінчиться. (В. Врублевська). Може, не ішов я в ногу з віком, може, сам від себе відставав. (Є. Гуцало.) За правду гинули невинні. На жаль, нерідко так було. (Б. Дегтярьов.)

Прочитати. Пояснити, чому в одному випадку виділене слово є вставним, а в іншому – членом речення. Пояснити, чому вставні слова не є членами речення.

Нарешті люди могли повернутись до рідних осель, до нив, які чекали  невтомних хліборобських рук. Чи може бути щось прекрасніше за це?.. (Марко Вовчок.) Я, може, щось на світі зрозумію. (Л. Костенко.) Ярма, здавалося, народ повік не скине. (М. Рильський.) І життя здавалося без краю… (Є. Гуцало.)

Творча робота. Скласти речення (усно), в яких подані слова виступали б то вставними словами, то членами речення.

Виявляється, певне, на диво.

 

ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

Бесіда.

·       Які слова називаються вставними?

·       Яка роль вставних слів у  мовленні? На що вони можуть вказувати?

·       Як інтонуються речення зі вставними словами?

·       Які розділові знаки ставляться при вставних словах?

·       Чи є вставні слова членами речення?

 

ІІІ. Виконання  вправ на закріплення.

Попереджувальний диктант.

Місто Харків стоїть при злитті трьох річок: Харкова, Лопані та Уди. На думку вчених, у сімнадцятому столітті на цьому місці  було збудовано фортецю для захисту України від татарських нападів.

Версія назви міста така. За переказом, хутір заснував козак на ім’я Харко. Поселенцям, звісно, доводилося вести вперту боротьбу з нападниками. Кажуть, якось упав на полі бою і Харко. Пограбований хутір запустів, але згодом на цьому місці знову з’явилися люди. Новий хутір зберіг стару назву. Люди, без сумніву, не забули імені першого поселенця козака Харка. (За І. Вихованцем; 83 сл.)

Самостійна робота. Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи  розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).

Піднялися всі люди, увесь край. О..же, то була справді  свята війна. (Марко Вовчок.) Як Лавра Україні личить над крутосхилами Дніпра! Здаєт..ся, то сам Бог нам зичить  любові, щастя і добра. (Д. Білоус.) Там цілий ліс набокуватих сосен. Мабу..ь, такі там віяли вітри. (Л. Костенко.) До речі, з лікувальною метою можна використовувати  малину  садову і дику. Це ж стосуєт..ся інших рослин: яблунь,  вишень, черешень. (Н. Зубицька.) Іншая прегарна квітка,  може, ще й пахуча, та не треба зразу хапать, бо, може, колюча!  (В. Забіла.) Здається, часу і не гаю, а не встигаю, не встигаю! (Л. Костенко.) Панове громадяни! Ця байка вам в пригоді, може, стане. (Л. Глібов.)

 

V. Перевірка  самостійної роботи.

 

ІV. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання.

П. 11, вправа 205.

 

Яндекс.Метрика >