загрузка...
-->
Конспект уроку: Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення) PDF Печать E-mail

Мета: ознайомити учнів із реченнями, у яких є тільки один головний член; продовжити роботу над формуванням умінь визначати граматичну основу речення; виховувати пошану й любов до слова, до рідної мови; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

Виконання вправи 114 (І, ІІ, ІІІ, усно).

 

ІІІ. Виконання  вправ на закріплення.

Робота біля дошки.

Записати речення, підкреслити в кожному граматичну основу. Вказати речення з двома головними членами –  підметом і присудком (двоскладні), та речення з одним головним членом (односкладні).

По моїй країні милій мова дивная дзвенить. (Г. Чупринка.) Не  вмістити слів скарбницю в товстелезнім словнику. (С. Коваль.) Щиросердне Боже слово зберігає наша мова у своїй скарбниці. (Д. Білоус.) Казаному кінця нема. (Нар. творч.) Любіть свою мову! (В. Сосюра.) Слово. Перед ним упади на коліна. (М. Данько.) Буду я навчатись мови золотої. (А. Малишко.)

Примітка.

Потрібно пояснити учням, що формою складеного майбутнього часу (буду навчатись, будемо триматися) виражено простий дієслівний присудок.

Пояснювальний диктант.

Вказати речення, граматична основа яких складається з підмета і присудка (двоскладні), та речення з одним головним членом (односкладні). Підкреслити в реченнях граматичні основи.

1. Добре слово довго пам’ятається. Від красивих слів язик не відсохне. (Нар. творч.) Мені відповіли ганебним шинкарським наріччям, чи то з російської, чи з української мови огризком… (М. Вінграновський.) Птицю впізнають по пір’ю, а людину по мові. (Нар. творч.) Не вмре слівце моє смагляве! (П. Перебийніс.)

Cловник.

Наріччя – тут: говірка.

2. Любов. Працелюбність. Людяність. Будемо триматися цього батьківського кореня (М. Стельмах). На цій землі нас охрестили. (Д. Білоус.) Великдень. Паска. Ранок. Батько й мати.  Ми за столом всі троє розговляємось. (М. Сіренко.) Хочеться в дитинство повернутись… (Є. Гуцало.) Люблю легенди нашої родини. (Л. Костенко.)

3. Вже смеркло. Безлюдно в степу. Пустельна лежить дорога  (І. Цюпа). На сизих луках скошено траву. (М. Рильський.) Дніє. Зоря зеленіє смугасто. (М. Доленго.) Пливе перон за сизими шибками. Туман. Шлагбаум. Тиша. Переїзд. (Л. Костенко.) Снігу, снігу випало якого! (А. Казка.) Щойно розтало. І знову промерзло. (М. Фішбейн.)

Переписати, вставляючи пропущені букви. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати речення з одним головним членом.

З доречного слова зложит..ся мова. Красная мова знаходит.. добрі слова. Не кидай слів на віт..р! Цей за словом в к..шеню не полізе. Від людс..кого поговору не сховатися у нору.  Біл..ше слухай, менше говори.  Договорилися до син..ого пороху. Людей п..тай, а свій розум  май.

Народна творчість.

Робота з підручником.

Виконання вправи 126 (письмово).

 

ІV. Підбиття  підсумків  уроку.

 

V.  Домашнє завдання.

П. 7,  вправа 123.

 

Яндекс.Метрика >