...
Конспект уроку: Речення, його граматична основа PDF Печать E-mail

Мета: пояснити основні ознаки речення, дати поняття про граматичну основу речення; формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи; виховувати повагу до майстрів художнього слова, усної народної творчості; розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 45).

Робота з підручником.

Виконання вправи 112 (письмово).

Прочитати речення. Пояснити, чим відрізняються вони від словосполучень. Визначити граматичну основу кожного речення, назвавши підмет і присудок. На що вказує підмет? Що виражає присудок?

Осипав верес цвіт із віт. Пожовкли явори. І гуси в дальній переліт знялися на зорі. (В. Шевчук.) У вечірнім полі тануть лебеді. (А. Малишко.) Солов’я збентежив трепет яблуневих віт. (І. Верган.) Світла тінь косинцем лягала на степ. (Г. Тютюнник.) Річка колихалася в місячних мережках. (Григорій Тютюнник.) Золоті бджоли бриніли в золотому сонячному промінні, купчились на вуликах, біля річок, гули весело. (Б. Грінченко.)

 

ІІІ. Виконання вправ на закріплення.

Пояснювальний диктант.

Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. В кожному з речень визначити й підкреслити граматичну основу.

Діло майстра величає. Гончара глина годує. Залізо в огні сталиться. Праця чоловіка не марнує, а годує. Ти не бідуй, а працюй. Упертість і труд все перетруть.

Народна творчість.

Робота з підручником.

Виконання вправи 115 (письмово).

Диктант із коментуванням. У кожному з речень визначити та підкреслити граматичну основу.  Накреслити схеми речень (за зразком на с. 46 підручника).

Наді мною в’ються хмари. Я в казку дивную свою усю фантазію віллю. Вітер носиться, літає, топче луки і поля, жовті трави пригинає, лист зриває із гілля.  Думає поле глибокую думу, спокоєм душу свою напуває, колос зелений зерном наливає. В білих снігах потонули гори, степи і долини…

З тв. Олександра Олеся

 

ІV. Підбиття  підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання.

П. 7, вправа 117.

 

Яндекс.Метрика >