загрузка...
-->
Конспект уроку: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові після слів автора та перед словами автора PDF Печать E-mail

Мета: закріпити знання учнів про пряму мову, закріплювати вміння й навички правильного вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою, повправляти у дотриманні правильної інтонації в реченнях із прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам’ять, емоції.

Тип уроку: урок закріплення знань і навичок.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки. Доповнити речення прямою мовою і записати, ставлячи потрібні розділові знаки.

Учитель увійшов у клас і сказав...

Учні теж привітались, а потім учитель спитав...

... відповів пятикласник Сергій.

Робота з підручником. Виконання вправи 239 (усно).

 

ІІ. Повідомлення  теми і мети уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

Бесіда.

·       Що таке пряма мова? слова автора?

·       Як ставляться розділові знаки у реченні з прямою мовою після слів автора? Навести приклад такого речення.

·       Як ставляться розділові знаки в реченні, якщо слова автора стоять після прямої мови?

· Як пояснити те, що в реченнях із прямою мовою часто вживаються звертання?

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

Самостійна робота. Скласти два речення з прямою мовою, щоб слова автора стояли то перед прямою мовою, то після неї (усно).

Диктант із коментуванням. Накреслити схеми вказаних учителем речень.

1. Вовк у лося запитав: «Ти чому рогатий став?» Лось сказав: «Тому рогатий, що рогаті мама й тато». «Ну й свистить в шпаківні  шпак!» – дивувався в річці рак. (Є. Гуцало.) “Зіграєм в піджмурки!” – місяць сказав і за горою зник. “В піджмурки зіграємо!” – вітер прорік і у ліску затих. “Зіграєм у піджмурки!” – годинник пробив й зозулю замкнув на засув. “Зіграєм в піджмурки!” – сказав я собі, під ковдру заліз і  заснув. (У. де ла Мер.)

2. У полі могила з вітром говорила: «Повій, вітре, буйнесенький, щоб я не чорніла!» Козак під’їжджає, дівчині гукає: «Дівча миле, чорнобриве, напій же коня». Та не вийшла дівчинонька, вийшла стара мати, взяла коня за поводи та й стала питати: «Сину ж ти мій, соколоньку, де тебе шукати?» Пишуть турки і татари старесеньким дідам: «Виходжайте, українці, проти орди з хлібом!» Та зійшлися старі діди і стали гадати: «Либонь, будем, милі браття, до Січі втікати». (Нар.творч.) Йде січове військо та співає стиха: «Як поборем воріженьків, не буде в нас лиха». Йде козацьке військо, пісня степом лине: «Як поборем воріженьків, слава не загине». (М. Гайворонський.) Лунає клич, лунає голосний: «Вперед, вперед, у бій святий! (А. Лотоцький.)

Самостійна робота. Переписати речення, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Пряму мову підкреслити.

«А що ж мій кінь білогривий?» – Олег зап..тався. «Не п..тайся, милий княже!» – слуга обізвався. І поїхав Олег віщий, поїхав у гості, коло Дніпра на бер..зі оглядає кості.  І Олег на білий череп наступив ногою і говорить: «Спи, мій коню, в мирі та спокою!» Він на череп наступає, пох..тнути хоче, а гадюка із черепа пнеться чер..з очі. І промовив Олег віщий: «Твоя правда, сивий! Згубив мене мій кінь вірний, мій кінь білогривий!» (За С. Руданським.)

V. Перевірка  самостійної роботи учнів.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.

§ 13, вправа 238.

 

Яндекс.Метрика >