...
Конспект уроку: Другорядні члени речення. Додаток PDF Печать E-mail

Мета: формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків; виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи; розвивати логічне й образне мислення, спостережливість, культуру мовлення, память, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

Виконання  вправи 158 (усно).

Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 63).

ІІІ. Виконання вправ на закріплення.

Робота з підручником. Виконання вправи 159 (усно).

Робота біля дошки.

Записати речення. У кожному з речень визначити  та підкреслити граматичну основу. Вказати  другорядні члени речення (усно).

Хліб з неба не падає. Без діла псується сила. Правда завжди наверх спливає. Порожній посуд здаля дзвенить. Добрий пастух своє стадо не покине.

Народна творчість.

Робота біля дошки. Записати речення, підкреслити додатки.

1. Без верби й калини немає України. У мами її діти найкращі. Не бажай синові багатства, а бажай розуму. За науку цілуй батька й матір у руку.

2. Заєць спить, та очей не жмурить. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. Спіймав зайця за хвіст. Видно зайця по вухах. Тягли ведмедя до меду та урвали вуха, тягли ведмедя від меду та урвали хвіст.

Народна творчість.

Переписати прислів’я, уставляючи на місці крапок вибрані з довідки  слова. У записаних реченнях підкреслити  додатки.

Кожний Іван має свій … . Без нашого … вода не освятиться. Без … порожня хата.  Цікавій Варварі … одірвали. Не лякай … морем. Кожна жаба своє … хвалить. Танцювала риба з … , а петрушка з … , а цибуля з … , а дівчина з козаком!

Народна творчість.

Довідка.

План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.

Творча робота. Скласти й записати речення, у яких подані іменники виступали б то підметом, то додатком.

Слово, стіл, Вітчизна.

Пояснювальний диктант.

Підкреслити додатки, визначити, якими частинами мови їх виражено.

1. Вітер колише трави шовкові. (П. Тичина.) Вітер коси розплітає у зорі.  Вечір в небі розкидає янтарі. (В. Сосюра.) Ніжність мені подарувала верба. (Б. Олійник.) Нічка крила опустила, ліс і поле полонила. (Г. Донець.) Душа тужить за просторами степу (О. Гончар). У фіалок очі сині закохався я. (В. Сосюра.) Любить людей мене навчила мати і рідну землю… (В. Симоненко).

2. Знову наш малий Микола став збиратися до школи. Олівця поклав він в сумку, книги, ручку, зошит, гумку, м’яч, перо, граблі, подушку, пиріжок, м’яку пампушку, ще стільця, стола і парту, і географічну карту.  Сів Микола, дума думку: «Чи усе поклав у сумку?» (За Н.Кирян.) А чи чули ви про зайця, що нічого не боявся? Лиш боявся він лисиці, а у темряві копиці, ще з рушницями людей і малесеньких дітей. Ще боявся він хрущів, ще шипшинових кущів, ще корови та сови, ще високої трави. (Л. Талалай.)

Робота з підручником.

Виконання вправи 160 (ІІ, ІІІ, письмово).

Прочитати.. Два  словосполучення увести до самостійно складених речень. Складені речення записати, підкреслити в них додатки.

Пробачте (кому?) мені                                    завдати (чого?) шкоди, жалю

болить (кому?) мені                                        зазнати (чого?) невдачі

дотримати (чого?) слова                                 зрадити (кого? що?) людину

оволодіти (чим?) знаннями                             ігнорувати (кого? що?) пораду

опанувати (кого? що?) мову                           учитися (чого?) ремесла, мови

Словник.

Ігнорувати – нехтувати, навмисне не помічати, не звертати уваги.

 

ІV. Підбиття  підсумків  уроку.

 

V. Домашнє завдання.

П. 9,  вправа 161.

 

Яндекс.Метрика >