...
Конспект уроку: Утвердження цінності творчості і кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити. PDF Печать E-mail

Конспект уроку: Утвердження цінності творчості і кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити.
Мета:   продовжити аналіз образів героїв роману М. Булгакова,
розглянути образи майстра і Маргарити; удосконалювати навички
аналізу образів героїв та навички роботи з текстом.
Обладнання:   текст роману, ілюстрації до твору.

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Визначити особливості і засади модерністського мистецтва.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
1. Слово вчителя.
Зіставляючи загальні засади модерністського мистецтва з романом М. Булгакова, не можна не помітити, що і «розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникнути у найінтимніші глибини існування особистості й одухотворити світ, і схильність до містицизму, і прагнення відкрити вічні ідеї, що можуть перетворити світ за законами краси й мистецтва, і створення нової художньої реальності, рівнозначної довколишній дійсності, та експерименти (літературна гра) з дією новою реальністю»,— отже, не можна не помітити, що всі ці й інші засади об'єктивно свідчать про модерністський характер «Майстра і Маргарити».
Однак тільки ними роман аж ніяк не обмежується, доказом чого є, зокрема, використання класичного прийому у зображенні образів героїв — прийому сатиричного.
Сатиричне зображення героїв — це спосіб, що полягає не тільки у запереченні, а й у ствердженні, щоправда,— ствердженні від протилежного. Проте у романі є і ті, хто стверджує певні цінності безпосередньо. Про одного з таких героїв ми говорили — це Ієшуа. Але й у так званих сучасних сценах твору також є такі герої — це, безумовно, майстер і Маргарита. Отже, що і як вони утверджують у романі?

2.Аналітична робота.
Образ Маргарити:
1.  її сімейне життя;
2.  ставлення до майстра;
3.  віщий сон Маргарити;
4.  чому вона погоджується на пропозицію Азазелло?
5.  витівки Маргарити-відьми;
6.  Маргарита на балу;
7.  чому Маргарита попросила за Фріду, а не за майстра?

8.  як характеризують Маргариту такі слова автора:
а)    «...що пережила Маргарита, коли прийшла назавтра у будиночок майстра, по щастю, не встигнувши переговорити з чоловіком...» «Тоді вона повернулася в особняк і зажила на старому місці»;
б)    «...чому, власне, я прогнала цього мужчину? Мені нудно, а в цьому ловеласі немає нічого поганого»;
в)    «Моя драма у тому, що я живу з тим, кого не люблю, але і псувати йому життя вважаю неможливим. Я від нього нічого не бачила, крім добра...»;
г)    «Я гину через любов! — і, вдаривши себе в груди, Маргарита глянула на сонце»;
д)    «...щастя взагалі теж не було. І от вона спершу довго плакала, а потім стала зла...»;
е)    «.. .кокетливо споглядаючи на Азазелло... Вона була небайдужа до всіх людей, які роблять будь-що першокласно»;
ж)    «Я все життя вклала в цю твою працю».
9. Якою ж постає перед нами Маргарита? 10) «Що ж потрібно було цій жінці?»

Образ майстра:
1.    історія створення роману;
2.    зустріч із Маргаритою;
3.    причини цькування майстра;
4.    причини того, що він відмовляється від свого роману і потрапляє до психіатричної лікарні;
5.    що дають нам для розуміння характеру майстра і його стану такі цитати:
а) «...ненависний мені людський лемент...»;
б) «Не пишіть більше!»;
в)    «Шкодую, що на місці цього Берліоза не було критика Латунського чи літератора Мстислава Лавровича»;
г)    епізод із шапочкою;
д)    «Не треба задаватися великими планами, дорогий сусіде, авжеж!» Перебування в лікарні — «це не так вже й погано».
6.    Яким постає перед нами майстер?

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Як бачимо, і образ Маргарити, і образ майстра — далекі від ідеалу! Та інакше, певно, і бути не могло, тим паче, якщо зважати на ті суспільні обставини. Проте є все ж таки два моменти, які викликають до цих героїв повагу і симпатію: Маргарита кохає так, що здатна на все заради свого коханого, а майстер написав надзвичайний роман про Ієшуа і п'ятого прокуратора Іудеї Понтія Пілата.
Та чи достатньо цього, аби мати змогу заперечити повсякчасну і всеохоплюючу брехню, яка панує в навколишньому світі?


Протягом останніх уроків, аналізуючи роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита», ми з'ясували дуже багато речей: літературні джерела цього твору, основні сюжетні колізії, особливості і характери багатьох героїв і навіть визначили відмінності між Євангеліями і власне романом, а також причини сатиричної спрямованості останнього.
Але тепер нам залишається дати відповідь ще на одне — найголовніше питання: про що цей роман?
Про майстра і Маргариту? Тоді до чого тут історія Ієшуа?
Про Ієшуа і Пілата? Тоді чому треба було змінювати загальновідому історію, якій майже дві тисячі років?
А може, це роман про Воланда?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підготувати повідомлення про перебування Воланда і його почту у Москві.
2. Повторити відомості за складеними таблицями про творчість Данте, Ґете. Гофмана, Гоголя і Достоєвського.
3. Підготувати питання до образу Воланда.

 

Яндекс.Метрика >