...
Конспект уроку: Світ радянської сучасності. Сатиричне змалювання Москви 30-х pp. PDF Печать E-mail

Конспект уроку: Світ радянської сучасності. Сатиричне змалювання Москви 30-х pp. Галерея радянських обивателів і функціонерів.
Мета:  продовжити аналіз роману М. Булгакова, розвивати уміння    характеризувати героїв і виявляти авторське ставлення до них, поглибити знання щодо сатиричної та філософської основи твору.
Обладнання: ілюстрації до роману.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Вибіркова перевірка відповідей на питання щодо відносин між Ієшуа та Пілатом
2. Слово вчителя.
Той факт, що Ієшуа, врешті-решт, вибачив Пілата, є цілком закономірним, і можна тільки дивуватися, що де сталося так пізно — майже через дві тисячі років після тих епохальних подій.
Однак якщо знову ж таки порівнювати Священне Письмо і роман, то у першому Пілат, «умивши руки», взагалі не несе жодної відповідальності за страту Ісуса. Натомість, читаючи роман, важко позбутися враження, що прощення сталося завдяки майстру, якому вдалося відтворити справжню історію Ієшуа, а також Воланду, який врятував твір майстра, і Маргариті, яка врятувала майстра!
Що діється у сучасному світі з усіма цими Берліозами, Варенухами та Алоїзіями Могаричами, які нагадують Пілата, ми і спробуємо розглянути на даному уроці.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ (З ПОДАЛЬШОЮ АКТУАЛІЗАЦІЄЮ ЗНАНЬ УЧНІВ)
1. Опитування учнів щодо підготовлених ними повідомлень-характеристик про образи радянських обивателів і функціонерів.

1.Що являє собою MACCOJIIT:
а)    правління;
б)    матеріальне забезпечення;
в)    письменники;
г)    Берліоз;
д)       Бездомний?
2. Функціонери театру Вар'єте:
а)    Лиходєєв;
б)    Босий;
в)    Римський;
г)     Варенуха;
д)     Бенгальський.
3. Інші представники бюрократичної владної московської «еліти»:
а)     Семпліяров;
б)     Василь Степанович;
в)   Прохор Петрович;
г)     міська філія;
д)   Поплавський;
е)   Алоїзій Могарич;
ж)  Соков.
4. Як зображені у романі представники радянських карних органів? Чому?
5. Чому в психіатричній клініці не потрібна правда Івана?

2. Розкриття значення того, що сталося на виставі у театрі Вар'єте (заслуховування індивідуальних повідомлень про суть комічного).
3. Питання до учнів.
Чому зображення перелічених образів має сатиричний характер?
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Події у Вар'єте є початком і одночасно визначенням того, що відбувається пізніше, а саме: невідповідності справжніх інтересів і прагнень людей тим умовам життя, які їм нав'язано і які мають неприродний, штучний характер, тобто йдеться про брехню як спосіб існування боягузів і пристосуванців у вигаданому світі.
Причому цей світ має настільки облудний характер, що навіть світ міфа (Воланд і його почет) є реальнішим за нібито реальну радянську дійсність. А відтак стають цілком зрозумілими причини сатиричної спрямованості і сатиричного характеру роману, адже сутнісна ознака сатири і полягає у викритті таких невідповідностей.
Однак через таке розуміння твору постає закономірне питання: «Чи можна заперечити цю тотальну брехню?»
Здається, що М. Булгаков намагається дати позитивну відповідь на це питання.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Довести, що сатиричне зображення героїв має не тільки, а може, й не стільки заперечувальний, скільки стверджувальний характер.
2. Підготувати усну розгорнуту відповідь на таке питання: «Що ж потрібно було цій жінці? »
3. Повторити відомості про особливості та засади модерністського мистецтва.

 

Яндекс.Метрика >