...
Конспект уроку: Світ біблійної давнини. Переосмислення євангельських сюжетів і образів у творі, прийом «роман у романі». PDF Печать E-mail

Конспект уроку: Світ біблійної давнини. Переосмислення євангельських сюжетів і образів у творі, прийом «роман у романі». Особливості композиції, художнього часу й простору, наскрізні мотиви.
Мета:   розвивати уміння аналізувати текст і відбирати найтонші факти              для розкриття теми; поглибити знання щодо таких філософсько-естетичних категорій, як час, простір, наскрізні мотиви і композиція; вдосконалювати навички порівняльного аналізу.
Обладнання: текст Біблії, репродукції картин на біблійні теми.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Питання до учнів за складеними на попередньому уроці таблицями:
1. Схарактеризуйте зміст джерел роману М. Булгакова.
2.Що є спільного і відмінного у творах Булгакова і Данте?
3.Що є спільного і відмінного у творах Булгакова і Ґете?
4.Що є спільного і відмінного у творах Булгакова і Гоголя?
5.Що є спільного і відмінного у творах Булгакова і Достоєвського?
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
Бесіда з учнями.
1. Події на Патріарших ставках:
1. Про що розмовляють Берліоз і Бездомний?
2. Яке головне питання постає у розмові Воланда з радянськими письменниками?
3. Чим закінчилася для Берліоза зустріч із Воландом?
2. Події у Єршалаїмі:
1. Хто перебуває у центрі подій у Єршалаїмі?
2. Яким Булгаков змальовує Ієшуа:
а) хто його батьки;
б) як ставиться до оточуючих;
в) як сприймає фізичні страждання;
г) чому не використовує підказку Пілата?
3. Яким письменник змальовує Понтія Пілата:
а) яким ми бачимо Пілата на початку роману;
б) як змінюються бажання і настрої Пілата у процесі бесіди з Ієшуа;
в) чому він злякався, адже він – відважний воїн, який не боявся
озброєних ворогів;
г) чому Пілат наказує вбити Іуду?
4. Чи відповідає біблійний текст текстові роману?



- Робота з таблицею
( учням пропонується таблиця із заповненою лівою частиною – другу частину вони, за допомогою вчителя, заповнюють самостійно)

Переосмислення євангельського образу в романі «Майстер і Маргарита»

Євангелії    «Майстер і Маргарита»
Син Бога і людини (божественне походження)    Ієшуа — звичайна людина, він не знає про те, що Іуда — зрадник, не знає про неминучість страти. Підкреслюється приналежність персонажа до людського роду
Мандрує світом і творить різні дива, утверджуючи силу християнства    Зникає мотив дива. Ієшуа не володіє силою чарівника
Піднесена розповідь про Христа. Урочистий опис його жертовності в ім'я людей    Розповідь про Ієшуа позбавлена урочистості, вона радше наближена до земного плану, сповнена реального трагізму
Христос проповідує Божі заповіді, повчає людей своїми притчами    Ієшуа утверджує лише одну думку: «Всі люди добрі»
В образі Христа проголошується велика сила Бога. Він може все. «Люди, вірте в Бога, єдиного і всесильного...»    В образі Ієшуа Булгаков утверджує великі можливості людини, її здатність добром протистояти насильству. «Люди — ви боги!..»
-    У чому причина такої, майже цілковитої, невідповідності двох текстів?
Це очевидно. По-перше, Христос — Син Божий, а Ієшуа — людина. І по-друге, «Майстер і Маргарита» — це не священна книга, яка утверджує певну релігійну істину: історія Ієшуа має романний характер, причому романний — «у квадраті»! Адже ми дізнаємося про ці події не тільки тому, що читаємо роман «Майстер і Маргарита» Булгакова, а й тому, що ми маємо змогу читати роман про Пілата і Ієшуа, який написав майстер і рукопис якого завдяки Маргариті врятовано Воландом!
-    З якою ж тоді метою письменник використав у своєму творі біблійні мотиви?
Передусім ідеться про особливості часу у романі. Адже той факт, що сива давнина і сучасність знаходяться поряд, утверджує переконання, що змінюються лише історичні та життєві обставини, натомість сутність людини залишається незмінною, і, як і дві тисячі років тому, людина протистоїть сама собі відповідно до того, якими засадами керується вона у житті.
Саме таке розуміння додатково посилюється і завдяки прийому, який використано у творі і який співвідноситься не тільки з особливостями романного часу, а й з особливостями романного простору.
- Який прийом використав письменник з тією метою, аби виникало враження, що перешкоди і у часі, і у просторі є відносними? Або сформулюємо питання дещо простіше: скільки романів у романі Булгакова?
Романів — два! А відтак прийом, який використано письменником, називається «роман у романі». У зв'язку з використанням цього прийому будується і композиція роману, відповідно до якої так звані «біблійні глави» чергуються з так званими «сучасними главами» з тим, аби в останній главі «зустрітися», нарешті, і ніби злитися в одну-єдину і неподільну місячну стежку, якою крокують Пілат і Ієшуа Га-Ноцрі.
І де, власне, завдяки такому прийомові, а відповідно, і такій композиції, усі перешкоди у часі та просторі зникають ніби за звичайнісіньким помахом руки. Проте виникають спільні, об'єднуючі мотиви, які називаються наскрізними.
-  Які це мотиви?
Це мотиви гідності і підлості! Чесності і зради! Любові і ненависті!.. Тобто мотиви добра і зла!
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
- Чи не блюзнірством було використання М. Булгаковим біблійних мотивів у своєму романі?
Ні. Хоча б тому, що, за словом з тієї ж Біблії,— «не людина — для суботи, а субота — для людини». Та і якщо виходити зі змісту роману, то навряд чи це можна розглядати як блюзнірство, тому що письменник менше за все претендує на утвердження якоїсь абсолютної чи релігійної істини. Виправдовує використання біблійних мотивів також і давня літературна традиція, у чому ми могли переконатися на попередньому уроці.
- Чому образ Ієшуа, на який письменника, безумовно, надихнув біблійний Христос, так разюче відрізняється від свого «прототипу»?
Образ Ієшуа доволі суттєво відрізняється від свого «прототипу» через те, що:
а)    це літературний герой;
б)    він проголошує не вчення, а втілює певну філософію;
в)    письменника більше хвилюють не стосунки між людиною і Богом, а
власне людина і стосунки між людьми.
- Чому служать особливості композиції, художнього часу й простору у романі?
Зокрема, ці особливості служать вираженню тих ідей, про які йшлося і на уроці, і у підсумку.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Дати розгорнуту відповідь на таке питання: «Чому Ієшуа у фіналі роману вибачає Пілатові?»
2. На основі тексту роману підготувати короткі повідомлення-характеристики про радянських обивателів і функціонерів (за варіантами).
3. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про комічне (сатира, іронія, гумор) у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита».

 

Яндекс.Метрика >