...
Конспект уроку: Михайло Булгаков. Життєвий і творчий шлях. М. Булгаков і Україна. «Майстер і Маргарита». PDF Печать E-mail

Конспект уроку:    Михайло Булгаков. Життєвий і творчий шлях. М. Булгаков і Україна. «Майстер і Маргарита». Історія створення, художні джерела роману. Широта філософсько-етичної проблематики твору.
Мета:    ознайомитися з життєвим та творчим шляхом М. Булгакова, розглянути питання його зв'язку з Україною, створити основу для аналізу роману «Майстер і Маргарита», ознайомити з історією створення роману, з його художніми джерелами, визначити філософсько-етичну проблематику твору; вдосконалювати навички самостійної роботи з довідковою літературою.
Обладнання: портрет М. Булгакова, фотоілюстрації історичних місць Києва, пов'язаних з ім'ям письменника, портрети Данте, Ф. Достоєвського, Й. В. Ґете, Гофмана, М. Гоголя.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
1. Опитування учнів за підготовленими самостійно відомостями    про життєвий творчий шлях письменника.
- Де і в якій сім'ї народився майбутній письменник, яку освіту здобув?
- Булгаков і Україна.
- Участь Булгакова у Першій світовій та громадянській війнах.
- Початок літературної діяльності.
- «Дияволіада» — твір про «маленьку», тепер вже радянську, людину.
- «Фатальні яйця» — фантастичний характер повісті.
- «Собаче серце» — сатиричний характер повісті.
- Роман «Біла гвардія», п'єси «Дні Турбіних» і «Біг» — своєрідна
трилогія про долю російської інтелігенції.
- Роман «Майстер і Маргарита» і його місце у житті та творчості
письменника.
- П'єса «Батум» і останні роки життя М. Булгакова.
2.    Використання фотоілюстрацій історичних місць Києва, пов'язаних з ім'ям Булгакова.
3.    Коментар учителя щодо кількох неоднозначних моментів із життя М. Булгакова та після його смерті.
(Говорити про них чи ні — кожен учитель має вирішувати особисто).

Скажімо: письменник до 1921 р. був морфіністом, і тільки винахідливість його першої дружини, яка під виглядом морфію робила чоловікові ін'єкції звичайної дистильованої води, дала йому змогу поступово позбутися згубної пристрасті; Булгаков написав п'єсу «Батум» про початок революційної діяльності молодого Сталіна після натяку, що такий твір пом'якшить ставлення до нього «вождя світового пролетаріату».

Не зайвою, на нашу думку, буде й розповідь про історію першої публікації в СРСР «Майстра і Маргарити», коли завдяки Костянтину Симонову, який очолював комісію з творчої спадщини письменника, роман, хоч і з купюрами, таки з'явився на шпальтах часопису «Москва» за 1966 рік. У подальшому він поширювався шляхом «самвидаву».    _____
Можна розповісти і про «нехорошую квартиру», в якій Булгаков провів останні роки життя та написав славетний роман.; До початку 90-х років XX ст. там проживала звичайна радянська родина, тоді як шанувальники творчості письменника марно намагалися перетворити її на музей, а фанати «Майстра і Маргарити» — на місце паломництва.

Доцільною видається й розповідь про Київ Булгакова, місто, де він народився, виріс, змужнів і здобув вищу медичну освіту, яке в багатьох своїх творах визнавав улюбленим, вартим найвищих почуттів. Інша справа — політичні переконання, уподобання й антипатії Булгакова, за які на початку 90-х років меморіальну дошку на будинку на Андріївському узвозі декілька разів обливали фарбою.

Видається доречною згадка про деякі історії, пов'язані з екранізацією славетного роману Булгакова. Адже, якщо вірити публікаціям у пресі, усі попередні спроби екранізувати роман на батьківщині письменника були невдалими, та пікантності ситуації додає те, що майже всі, хто пише про це, посилаються на витівки диявола, пояснюючи таку фатальність. При цьому забувається, що кілька років тому польські кіномитці все ж таки створили цілий серіал за «Майстром і Маргаритою», і якщо і цього разу не обійшлося без сатани, то тільки у тому, що стосувалося художньої якості фільму, бо дивитися це неподобство і дійсно було неможливо.

4. Спільна робота учителя і учнів з опрацювання історії створення
роману і його художніх джерел, визначення філософсько-етичної
проблематики твору тощо.

А тепер звернемося до історії написання та джерел найвизначнішого твору письменника.
Отже, роман «Майстер і Маргарита» М. Булгаков писав з 1928 до 1940 року. Відомо шість редакцій твору. Спершу письменник хотів написати «роман про диявола» — сатиричну фантасмагорію із вставною новелою про Христа і Пілата.
Варіанти назв роману були такі: «Чорний маг», «Копито інженера», «Жонглер з копитом», «Син В (...)», «Гастроль (Воланда)», «Інженер з копитом» тощо.
1931—1932 pp. у роман увійшли образи майстра і Маргарити, а 1937—1938 pp. з'явилася остаточна назва — «Майстер і Маргарита».
Отже, роман писався довго, болісно, відповідно до задуму змінювалися назви, з'являлися нові герої, а старі зазнавали все нових і нових змін. І навіть уже будучи важко хворим, письменник до останньої хвилини рукою своєї дружини продовжував вносити зміни в текст найголовнішого роману свого життя.
Але ця напружена праця не була даремною: твір, створений російським письменником, вражає розмахом, естетичною глибиною і філософською складністю, про що, крім історії написання роману і самого роману як художнього твору, незаперечно свідчать численні джерела, з якими він пов'язаний.
Спробуємо розглянути ці джерела, тому що без знання про них нам буде важко збагнути ті складні питання, які постають під час вивчення роману.
Через велику кількість і складність матеріалу, який становить зміст даної теми, цілком доречним є використання таблиць.










Таблиця 1
Основні джерела роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»
Джерела    Зміст
Реальні факти життя Булгакова та історії СРСР у 1920—1930 pp.    Життя в СРСР у 1920—1930 pp., мистецькі організації, побут городян, репресії, долі митців тощо. Життя Москви та Києва, двох міст, з якими найбільше пов'язана діяльність митця. Враження від творів мистецтва («Демон», «Шестикрилий Серафим» М. Врубеля, полотна В. Васнецова у Володимирському соборі у Києві, художня панорама «Голгофа» тощо). Історія кохання з О. С. Булгаковою (Шиловською), яка стала прообразом Маргарити
Книжні    Е. Ренан «Життя Ісуса», Г. Сенкевич «Куди йдеш», А. Франс «Прокуратор Іудеї»', Й. В. Ґете «Фауст», Гофман «Малюк Цахес», «Золотий горнець», твори М. Гоголя, філософія В. Соловйова, твори Ф. Достоєвського тощо
Міфологічні    Євангельські легенди про Ісуса Христа, Понтія Пілата, Іуду та ін. Біблійні міфи про Диявола та поєдинок Христа з ним. Слов'янські міфи про відьом, демонів, нечисту силу. Європейські міфи (німецька легенда про народження Пілата, швейцарська легенда про неспокій Пілата і його муки тощо). Апокрифи (різні трактування долі Іуди, Пілата та інших біблійних персонажів)

Таблиця 2
Данте і Булгаков
«Божественна комедія»    «Майстер і Маргарита»
Прийом подорожі загробним світом    Земля як стихія абсурдного, ненормального існування перетворюється на пекло. Реальний світ постає як загробний, бо тут гинуть духовні ідеали, люди, життя
У «Божественній комедії» загробним світом подорожує автор    У Булгакова подорож здійснює Воланд і його почет. Авторська місія — викривальна, диявол виявляє все приховане земне зло
Зображено різні кола пекла, чистилища і раю, через які проходить герой. Там він бачить і грішників, і праведних людей, і святих    Пекельні кола в «Майстері і Маргариті» — це різні боки суспільної системи та людських вад. Через духовне очищення, внутрішню зміну проходять лише душі майстра і Маргарити
Провідниками Данте у загробному світі були Верґілій, Матильда, Беатріче    Автор постійно кличе за собою читача: «За мной, мой читатель, за мной...»

Таблиця 3

Гофман і Булгаков
«Золотий горнець»    «Майстер і Маргарита»
Прийом збільшення простору (у будинку Ліндгорста)    Квартира № 50 дивовижним чином збільшується: тут з'являються величезні зали, зимові сади, переходи тощо
Розмова старої чаклунки зі студентом Ансельмом    Розмова Маргарити і Азазелло
Чорний кіт (Вероніка вважає, що це молодий чоловік)    Чорний кіт перетворюється на юнака-пажа
Ідея повісті «Золотий горнець»: кожному буде дано по його вірі    Воланд проголошує фактично те саме, коли йому приносять таріль із головою Берліоза

Таблиця 4
«Фауст» Й. В. Ґете і «Майстер і Маргарита» М. Булгакова
«Фауст»    «Майстер і Маргарита»
Мефістофель — демон-спокусник, дух зла    Воланд — диявол, сила зла, у романі показаний як сила справедливості («Я — часть той силы, что вечно хочет зла и вечно совершает благо»)
Мефістофель спокушає Фауста різними речами: золотом, коханням, владою    Воландові у Москві 30-х pp. вже не треба нікого спокушати
Маргарита — уособлення чистоти, жіночості, кохання, але вона показана як жертва обставин, диявольського задуму    Маргарита — символ кохання й відданості, вона не жертва, а рятівна сила для майстра. Навіть Воланд визнає її силу, називаючи її Королевою Марго
Фауст і Маргарита з'єднуються на небесах, у світлі. Кохання Маргарити допомагає Фаустові здобути світло, що сліпить його, і вона веде його у світлі    Маргарита допомагає майстрові здобути винагороду — але вже не світло, 1 а спокій )(бо він був звичайною людиною, а не святим і не героєм)
Мотив поєдинку-змагання Мефістофе- ля і Фауста    У романі майстер і Воланд ні про що не домовлялися. Автор проголошує творчу незалежність митця. На майстра ніхто не впливає, хоча і суспільство, і Воланд втручаються в його долю









Таблиця 5
Традиції Гоголя    Новаторство Булгакова
Мотив подорожі (пригоди Чичикова)    Подорож Воланда з почтом Росією 1930-х pp.
Тема «мертвих душ» (у прямому й переносному значенні: мова йде не тільки про мертвих селян, але й про «померлі» душі поміщиків і чиновників у Росії XIX ст.)    Булгаков показує «мертві душі» людей 30-х pp. XX ст. А «померлі» душі належать Воландові, тому він і з'являється у Москві
Фантастична стихія Гоголя («Вечори на хуторі поблизу Диканьки», «Шинель», петербурзькі повісті)
Фантастика у Булгакова (пригоди Воланда, політ Маргарити та ін.) має кілька функцій: це другий бік реальності; це засіб показу справжньої сутності людей і суспільства; це художній прогноз, геніальні передбачення митцем жахливих перетворень у суспільстві
Ліричні відступи у «Мертвих Душах», ліризм прози Гоголя    Ліричні відступи М. Булгакова втілюють точку зору автора, його уболівання за долю людей і світу
Митець — пророк і провідник Божих заповідей («Вибрані місця з листування з друзями»)    Майстер пише про Єршалаїм, про Ієшуа, аби нагадати людям біблійні істини
Мотив «вседозволеності» (якщо немає Бога, значить немає і диявола, тобто немає ні раю, ні пекла, отже, все дозволено в земному світі)    Суперечка між Берліозом і Бездомним про те, чи існував насправді Христос. Мотив «вседозволеності» надалі постійно звучить у романі. Все дозволено в земному світі: писати доноси, красти, брехати, арештовувати безвинних людей тощо
Князь Мишкін («Ідіот») — божевільний, але він єдина нормальна людина в божевільному світі    Майстер опинився у божевільні, бо він здогадався про реальний стан речей («Я знал...»). Булгаков розвиває тему суспільного божевілля, соціального абсурду
Мотив «бісів», які входять у людей і спричиняють їхню духовну загибель (роман «Біси»),— геніальне передбачення письменника    «Біси» живуть і процвітають у Москві 30-х pp. Вони повністю заволоділи душами людей. «Бісівська» атмосфера постійно відчувається в романі


III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
4.    Питання до учнів.
- Якою особистістю постає перед вами М. О. Булгаков?
- Які почуття викликає доля письменника?
- Про що свідчить зв'язок роману М. Булгакова з творами його великих
попередників?




5.    Заключне слово вчителя.
Підбиваючи підсумки розмови про життя та творчість М. Булгакова, ми маємо визнати, що його талант не вписувався, та й не міг вписатися у будь-які, а тим більше, у надто вузькі рамки радянської пересічності сталінського типу. Про це свідчить сповнений суперечностей життєвий шлях письменника, його творча спадщина і найкращий роман «Майстер і Маргарита», аналізу якого ми присвятимо кілька наступних уроків.
Але навіть попередні розвідки, які ми здійснили на сьогоднішньому уроці, уклавши порівняльні таблиці, незаперечно свідчать про надзвичайну глибину і широту як філософського, так і культурного контексту, який є у романі Булгакова. Проте подальша робота над романом мусить переконати нас у тому, що і цими важливими аспектами твір М. Булгакова не обмежується.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати складені таблиці.
2.Повторити відомості про біблійну історію Ісуса Христа.

 

Яндекс.Метрика >