...
Конспект уроку: Бертольт Брехт. Втілення в образах дітей Кураж трагічної долі людських чеснот в умовах війни: сміливості (Ейліф), чесності (Швейцаркас) і доброти (Катрін). Образ Кураж — пророча метафора майбутнього Німеччини. PDF Печать E-mail

Конспект уроку: Бертольт Брехт. Втілення в образах дітей Кураж трагічної долі людських чеснот в умовах війни: сміливості (Ейліф), чесності (Швейцаркас) і доброти (Катрін). Образ Кураж — пророча метафора майбутнього Німеччини.
Мета: проаналізувати образи з драми Б. Брехта «Матінка Кураж та її діти», на прикладі
п'єси усвідомити специфіку «епічного театру» та «ефекту очуження», виявити
морально-естетичну позицію Брехта у цьому творі; продовжувати формувати
неприйняття війни.
Обладнання: портрет Б. Брехта, фотоілюстрації із зображенням сцен війни.

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
Робота за планом.
1.    Хто така Ганна Фірлінґ? Як вона пояснює історію виникнення свого прізвиська? Яку роль у цьому відіграє жадібність героїні? Чи її «сміливість» спричинена лише острахом руйнування?
2.    Протягом п'єси героїня називає себе і своїх дітей, що допомагають їй тягти фургон, «діловими людьми», «мирними людьми», «маленькими людьми», «простими людьми», «порядними людьми». Яке значення вкладає вона в ці слова? Чи згодні ви з нею?
3.    Розповісти про дітей «матінки Кураж». Як вона сама їх оцінює? Чи можна сказати, що в кожнім з її дітей головними є риси, успадковані від матері? Якщо так, то які риси характеру Ганни Фірлінґ втілюють у собі Ейліф, Швейцаркас і Катрін?
4.    Розповісти, як «матінка Кураж» втрачає своїх дітей. Чи можна погодитися з тим, що в усіх випадках вина лежить на самій героїні? Як ви вважаєте, чому п'єса побудована так, що героїня не знає про загибель старшого сина і вірить у можливу зустріч із ним?
5.    Яка роль війни в долі героїні? Чи можна сказати, що її діти «війною дані, і нею ж узяті»? Чи розуміє «матінка Кураж» неможливість одночасно годуватися війною й уберегти від неї своїх дітей?
6.    Розповісти про протиставлення війни і миру у п'єсі. Чи згодні ви з тим, що «Мирний час — це суцільний безлад, навести порядок може тільки війна»? Чи підтверджується це дією п'єси? Яка роль «матінки Кураж» у продовженні війни?
7.    Прокоментуйте слова писаря: «Не можна жити без миру довго», і полкового священика: «...ніде не сказано, що війна коли-небудь скінчиться... Ні, війна завжди знайде собі вихід, та ще й який. Для чого ж їй припинятися?» Чи означають ці слова, що Брехт визнає неминучість війни в житті людства?
8.    Як співвідносяться слова «матінки Кураж»: «іноді мені вже здається, що я зі своїм фургоном роз'їжджаю пеклом і торгую смолою або продаю на небесах закуски блукаючим душам» і фінал п'єси? Чи може «матінка Кураж» зупи¬нитися?
9.    Спробуйте визначити авторське ставлення до проблем війни і миру, добра і зла, честі і безчестя. Як розуміє Брехт природу людини? Чи дозволяє п'єса «Матінка Кураж та її діти» говорити про гуманістичну позицію її автора? Яку роль у цьому відіграє естетика «епічного театру» як спосіб утвердження моральності «від протилежного»?
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Колективне завдання.
Разом з учнями порівняти характер гуманістичної позиції Т. Манна і Б. Брехта.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Самостійно опрацювати матеріал про життєвий шлях А. Камю, скласти хро¬нологічну таблицю.

 

Яндекс.Метрика >