...
Конспект уроку: Альбер Камю. Екзистенціалістська забарвленість проблем пізнання сенсу буття в «пограничній ситуації», бунту й свободи PDF Печать E-mail

Конспект уроку: Альбер Камю. Екзистенціалістська забарвленість проблем пізнання сенсу буття в «пограничній ситуації», бунту й свободи людини в світі, «де Бог помер». Персоніфікація різних можливостей морального вибору в образах Ріє, Тарру, Ґрана, отця Панлю, Рамбера, Коттара.
Мета: проаналізувати образи героїв роману А. Камю, поглиблювати розуміння сенсу
філософії екзистенціалізму і визначення нею ідейного змісту «Чуми»; сприяти
усвідомленню багатозначності світу і людини, схема узагальнюючої таблиці.
Обладнання: схема узагальнюючої таблиці
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Вибіркова перевірка творчих домашніх робіт.
2. Дати визначення екзистенціалізму.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
1.    Слово вчителя.
Ми почасти переконалися у тому, що зміст книги Камю дещо ширший, ніж боротьба Руху Опору з фашизмом, і це цілком закономірно з огляду на засади філософії екзистенціалізму. Тому на сьогоднішньому уроці спробуємо підтвердити цю тезу на рівні образів героїв твору А. Камю.
З цією метою ми скористаємося вже знайомим прийомом і попросимо декого з вас побути у ролі героїв і дати відповіді на підготовлені вашими колегами питання.

2.    Час на спілкування з «героями» твору, яким учні ставлять питання і ролі яких виконують інші учні (при цьому і ті, й інші користуються цитатним матеріалом, підготовленим під час виконання домашнього завдання).


Герої роману    Їхнє ставлення до чуми    Їхні дії під час чуми    Результати цих дій    Оцінювання автором дій з точки зору філософії екзистенціалізму

Доктор Ріє так мужньо протистоїть смертельній епідемії зовсім не тому, що він переконаний у можливості перемоги над нею, а тому, що інакше діяти він не може: совість, а до того ж і елементарна людська та професійна порядність змушують його чинити тільки так, як він робить,— приходити людям на допомогу навіть тоді, коли реально допомогти їм він не може.
Те ж саме стосується і Рамбера, якому соромно «бути щасливим наодинці», і тому після кількох спроб вирватися з Орана він попри все залишається вірним цьому твердженню і приєднується до помічників доктора Ріє.
Дещо складнішою є ситуація з Тарру. Справа у тому, що останній, попри всю ту симпатію, яку він викликає, стає до боротьби з чумою не тільки через свою порядність, а й тому, що у такий спосіб намагається спокутувати гріх політичних убивств, до яких перед цими подіями він був причетним.
Досить суперечливою також є й позиція отця Панлю, який, будучи священнослужителем, намагається спочатку виправдати існування чуми з точки зору незбагненного Божественного Промислу, однак його людяне серце не витримує смерті безневинних дітей, і він також намагається протидіяти цій жорстокій навалі.
І, нарешті, Ґран. Цей герой живе ніби в абстрактному світі літературно-лінгвістичних дослідів, а втім, і він не може залишатися осторонь від тієї біди, яка спіткала оранців.   
Отже, кожен із цих героїв по-своєму демонструє не вигаданий, не абстрактний, а справжній і — що найголовніше — дієвий гуманізм і прагнення залишатися людиною за будь-яких обставин, а тому можна було б начебто тільки радіти, що людина здатна перемагати нелюдськість і у собі, і в навколишньому світі.
Щодо образу Коттара, то його самогубство набуває надзвичайно важливого значення, особливо з погляду на поведінку цього героя під час епідемії, а також на той факт, що Коттар йде з життя вже після, так би мовити, офіційного закінчення чуми. Ці обставини свідчать, що екзистенціалістський вибір — феномен і справді значно ширший, ніж вибір — лише у ситуаціях екстремальних чи «граничних».
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Але не все так просто, як здається на перший погляд: адже якщо все так добре і гуманізм в особах згаданих героїв торжествує, то чому Коттар накладає на себе руки і чому оранці не радіють закінченню епідемії чуми?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Дати розгорнуту письмову відповідь на таке питання: «Чому оранці не радіють закінченню епідемії чуми?»
2. Усно пояснити значення епіграфа роману і фіналу твору.
3. Уміти коментувати складену на уроці таблицю.

 

Яндекс.Метрика >