Конспект уроку з української мови (8 клас): Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях і реченнях. PDF Печать E-mail

Конспект уроку з української мови (8 клас): Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях і реченнях.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про вставні слова (словосполучення і речення), вдосконалювати навички правильно інтонувати речення із вставними конструкціями та ставити розділові знаки при них, знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати повагу до рідного слова.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.   Порівняльна робота.
— Порівняйте пари речень.
Діти, нагадую ще раз, що завтра ми йдемо на прем'єру вистави.    До внесень належать звертання, вставні слова й речення, вставлені конструкції, слова-речення, а також, нагадую ще раз, вигуки.
Треба сказати батькові про побачення.    Сергій, треба сказати, сьогодні був дуже зосередженим.
2.   Бесіда.
— Чому впертому випадку «нагадую ще раз» та «треба сказати» є членами речення, а в другому — ні?
— Від чого це залежить?
Які правила слід застосувати при постановці розділових знаків?
— Які значення можуть виражати вставні речення?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.   Диференційоване завдання.
— Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви. Поясніть правила вживання розділових знаків при вставних словах.
Ви напевно навіть уявити собі (не)мож..те, що (мікро)хвил..ова піч., стала результатом війс.кових розробок. А..тором ідеї був американ.. с.кий інженер Персі Спенсер, що працював на кампанію «Рейтеон». Власне винахід народився звелін..я долі. Спенсер випробовував маг-нітрон (основний елемент (коротко)хвил-.ових радіолокаційних станцій). Інженер, який безумовно часто (не)встигав пообідати у цей день пр..хопив із собою плитку шоколаду. Раптом він помітив що шоколад чомус. шви..ко почав танути. Тоді Спенсер поклав на прилад зернятка кукурудзи, які на щастя були в лабораторії, а потім взагалі спробував приготувати на н..ому яєчню.
У грудні 1945 рок.. інженер запатентував свій винахід. Перша у світі (мікро)хвил..ова піч була випущ..на ще через 2 роки. А в 1949 ро..і в Америці почався масовий випуск дітища Спенсера. Щоправда ці п..чі спочатку використовували для швидкого рс.моро-жуван..я продуктів але після кількох удосконалень конструкції в них уже готували їжу.
(З книги «Історіяречей»)
— Доберіть спільнокореневі слова до слова піч. Зробіть синтаксичний аналіз останнього речення.
2. Редагування тексту.
Звичайне, куряче яйце. В українському традиційному світогляді та побутовому житті воно грало велику роль. Наші пращури пов'язували його з джерелом життя де закодована жива енергія. Не випадково, й до тепер народні шептуни широко використовують яїчка.
У древні часи яйце символізувало бога сонця, як самого могутнішого верховника в дайбожському пантеоні. Люди вважали, досить зігріти його в теплі, і на світ появиться нова, жива істота. Звідси, й численні вірування в силу яйця, райця, а відтак, у перемогу добра над злом, світла над темнотою.
Власне, це і по сприяло рожденію давньої традиції розписувати яйця в період пробудження природи. Писанки одже були своєобразними талісманами — як тепер ікона чи крест. Вони могли уберегти людину від любих катаклізмів.
3. Робота з підручником.
(Учитель пропонує учням виконати вправу з підручника.)
4. Самостійна робота.
— Складіть і запишіть речення зі вставними словами. Зі словами, які залежно від контексту можуть бути вставними і невставними,— по два речення.
І варіант — отже, а втім, щоправда, однак.
II варіант — адже, принаймні, насамперед, правда.
5. Складання діалогу.
— Використавши подані вставні слова, складіть і розіграйте діалоги, що можливі між двома однокласниками, які:
а) відвідали виставку голограм зброї;
б) відвідали виставку «Ремесла і промисли рідного краю».
Бач, бувало, видно, відома річ, головним чином, мовляв, між іншим, нарешті.
6. Диктант «Перевір себе».
До Любові Ліницької
Високоповажна Любов Павлівно!
Чую за собою таку вину перед Вами, що, певно, мені довго доведеться просити у Вас вибачення. В Києві я був такий зайнятий і заклопотаний, що не встиг лишити у Євгена Харламповича обіцяного вам списка книжок, а повернувшись додому, мусив поспішати закінчити свою роботу і вже, прошу мені вірити, не мав вільної хвилини.
Простіть, будьте ласкаві. Подаю Вам заголовки книжок українських, які, на мою думку, Ви могли б прочитати не без приємності...
З високим поважанням М. Коцюбинський.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Продовжити розмову (вживаючи вставні слова).
Сергій: Сашко, чому ти не прийшов до мене на день народження?
Сашко: Мабуть, тому...
2. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя). •

 

Шановні відвідувачі цього сайту! Окремі структурні частини тексту (формули, таблиці, малюнки тощо) можуть бути відсутні в його електронній версії. Для отримання повної версії тексту, що Вас зацікавив, звертайтеся, будь ласка, за: ICQ: 604-606-238, e-mail: Apgrate9@meta.ua

Загрузка...
>