Конспект: Зв’язне мовлення. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру Печать

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати такі текстотворчі вміння, як визначення теми й головної думки тексту, зясування стилю й покладеного в основу тексту типу мовлення, колективне складання плану тексту, самостійний добір адекватних змісту виражальних засобів мови, реалізація задуму (відтворення вихідного тексту-зразка); уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, смак до влучного слова.

Обладнання: текст для переказу.

Хід уроку

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

ІІ. Підготовка до роботи над переказом.

Читання тесту вчителем.

З’ясування значення вжитих у тексті переказу  слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.

Визначення теми й головної думки тексту. Зясування стилю тексту та покладеного в його основу типу мовлення.

Колективне складання плану тексту.

Повторне читання вчителем   тексту.

ІV. Письмова робота п’ятикласників на чернетках. Індивідуальне вдосконалення чорнових варіантів переказу. Переписування відредагованого тексту до зошитів.

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання. Упорядкувати  переказ, перевірити грамотність написаного зісловником.

Тексти для переказу

1. Річка Кінська

Якось  козаки  проганяли  ворогів з нашої землі. У широкій долині над річкою відбулася страшенна битва. Запорожці перебили стільки ворогів,  що кров потоками потекла в річку і всю її зчервонила. Тільки невеликий загін ворогів встиг перебратися на протилежний берег і зник у степу.

Кинулись козаки за втікачами, та коні не хотіли заходити в річку, бо боялися червоної води. Тоді сказав отаман:

- Нехай буде ця річка кордоном між нами і ворогами. Тільки кордон цей буде не для нас, а для коней, бо коні не хочуть йти далі. А ми і за річкою знайдемо ворогів і звідти їх виженемо…

З того часу ту річку прозвали Кінською. (Нар. творч.; 105 сл.)

·       Пояснити  значення слова отаман (тут: виборний ватажок військового загону у козаків).

·       Скласти план (орієнтовний: 1. Козаки проганяли ворогів. 2. Ворожа кров зчервонила річку. 3. Ворожий загін перебрався на протилежний берег. 4. Коні не схотіли йти в річку. 6. “Нехай річка буде кордоном!” 7. Річку прозвали Кінською).

·       Написати докладний переказ за планом.

 

2. Перепел

Приніс мені один знайомий перепела з перебитим крилом. Крило загоїлось, але літати перепіл не міг.

Влаштував я його у невеликій клітці, яку поставив на балконі.

Через деякий час перепел заспівав. Та так голосно, що за квартал чути той спів. Особливо вранці, коли ще не дуже шумно на вулиці.

Було цікаво спостерігати, як перепел співає. Витягне вгору шию, задере голову, мов півень, і підпадьомкає.

Прокидався перепел дуже рано. Спочатку він робив вранішню зарядку. Витягне одне крильце  і лапку, далі помахає крилами, потім кілька разів пробіжить по клітці. Після цього починає чепуритись. А чепурун він був надзвичайний. Перебере дзьобом пір’я на крилах, на животі, щоб воно добре лежало. Лапками почистить очі. Тільки після цього поснідає і заспіває. Звичайно, всіх побудить. (За О. Копиленком; 120  сл.)

·       Дібрати синоніми до слів загоїтись, спостерігати, чепуритися.

· Скласти план (орієнтовний: 1. Знайомий приніс пораненого перепела. 2. У клітці на балконі. 3. Як перепел співав. 4. Як починався день перепела.)

· Написати докладний переказ за планом, замінивши першу особу на третю (письменник, він...)