Тема уроку: Основні пунктограми в складному реченні Печать

Тема уроку: Основні пунктограми в складному реченні

Мета: удосконалювати пунктуаційну грамотність учнів, узагальнити вивчене про пунктограми в складному реченні.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

-  Прочитати речення. Переписати, визначити в кожному граматичні основи.
Вказати складні речення сполучникові та безсполучникові, обґрунтувати вживання розділових знаків між їх частинами.
«Демократизм», що з хамством нашим зрісся, не виведе нас з
нетрів на узлісся. Міщанство наше, що врослося в душі, останні
людські пориви в нас глушить (Олександр Олесь). Хоч піднімай його домкратом, а хам не стане демократом (JI. Костенко). Настане інший вік і інші люде: над нами правда царювати буде (П. Куліш). Переконатися пора: зробивши зло, не жди добра (Д. Білоус). Іще живі і син, і мати, і крик народжень чує світ. Ще квітнуть мальви біля хати, ще не зів'яв калини цвіт... (Т. Домашенко). Нехай лютуюгь морози – у нас в серцях весняні квіти процвітатимуть (II. Куліш).
Ластівки літають над водою, і черемхи в'ється білий дим (Є. Гуцало). Ластівки літають низько – то вже дощ та буря близько (М. Щербак). Ластівки літають, бо літається. А Ганнуся любить, бо пора (М. Рильський). Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Багато міг би розказати вітер, але у вітру голос пересох ... (JI. Костенко). У Дніпрі понижчала вода, вихрять вітри простоволосі (М. Самійленко). На долинці стало темніше: тут піднімався лапи туман ... (М. Стельмах).

ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
Переписати, розставляючи розділові знаки

Вказати складні речення сполучникові та безсполучникові, обґрунтувати вживання розділових знаків між їх частинами. Вказати речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.
Я гніваюсь, як бачу, що грішив, спиняюсь там, де поспішав надміру, над тим схиляюсь, чим не дорожив, і вірю там, де забував про віру. І розумію, як я довго жив, і розумію, як я мало знаю... (В. Підпалий). Якщо проснеться наша пам'ять, в минуле глянем крізь віки: застогнуть страчені на палях, полеглі в битвах козаки (Б. Дегтярьов). Хто ми є насправді: пасинки чи діти, холуї, герої, козаки, хохли? Хочу бути нервом, що з'єднає віти з втраченим корінням на своїй землі (Т. Володай). Між людьми, як межи островами: віє сонце, коли сплять вітри (М. Самійленко). Ще немало треба пережить – на землі шляхи не тільки рівні (JI. Матусяк). Виходьмо з магічного кола, щоб наша душа не дрижала: як буде в народу школа, то буде й народ, і держава (Д. Чередниченко). Ми народились для звитяг –  ясна наша дорога: в ярмо немає вороття – лиш смерть чи перемога! (М. Самійленко).

ІУ. Підведення підсумків уроку.
У. Домашнє завдання.