загрузка...
-->
Конспект уроку з фізики: Двигун внутрішнього згоряння PDF Печать E-mail

Конспект уроку з фізики: Двигун внутрішнього згоряння

Мета: продовжити знайомити учнів з фізичними основами роботи теплових машин на прикладі двигунів внутрішнього згоряння, з'ясувати принцип дії та будо¬ву цих двигунів; формувати думку учнів про доцільність використання таких дви¬гунів, їх перспективу з точки зору економії палива та екології середовища.
Обладнання: модель карбюраторного двигуна, таблиці, плакати.
Хід уроку
І. Перевірка знань, умінь учнів.
1.    Фронтальне опитування:
—Які бувають турбіни?
—    Що є основними елементами парової турбіни?
—    Як працює парова турбіна? —Чим відрізняється газова турбіна від парової? —Де використовують парові й газові турбіни? —Що таке кількість теплоти?
—    Що таке питома теплоємність речовини?
—    Що таке питома теплота згоряння палива?

—    Як обчислюють кількість теплоти, що виділяється під час згоряння палива?
—    Опишіть процеси, зображені на графіку (мал. 1).
II.    Оголошення теми, мети уроку.
III.    Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Найпоширенішим видом теплових машин сьогодні є двигуни внутрішнього зго¬ряння (ДВЗ). Вони використовуються на багатьох видах транспортних засобів. ДВЗ бувають дво-, чотири-, восьмициліндрові тощо.
Ось перед вами модель ДВЗ: циліндр з поршнем, шатун, колінчастий вал, маховик, два отвори в циліндрі із впускним і випускним клапанами, електрична свічка запалювання (вчитель показує основні частини на моделі). Розглянемо принцип дії чотиритактного двигуна внутрішнього згоряння.
2.    Демонстрування принципу дії карбюраторного ДВЗ.
Учитель детально розповідає про всі чотири такти, демонструючи їх на моделі.
Перший етап—це впуск пальної суміші, що здійснюється через впускний клапан, коли поршень рухається вниз. Коли поршень сягає нижньої точки (так звана нижня мертва точка), всмоктування пального припиняється, обидва клапани закриті.
Другий етап — поршень рухається вгору, відбувається стиск суміші, внаслідок чого вона нагрівається. І коли поршень сягає верхньої точки (в. м. т.).суміш заго¬ряється від запалювання електричною іскрою так званої свічки. Суміш миттєво спалахує, нагрівається до високої температури (700-900 °С), розширюється і ство¬рюється великий тиск на поршень. Під дією сили тиску газів поршень рухається вниз. Так відбувається третій етап — робочий хід, під час якого виконується робота.
За допомогою шатуна рух поршня передається колінвалу, який через коробку пере¬дач і карданний вал приводить в обертання колеса автомобіля.

Виконуючи роботу, гази розширюються й водночас охолоджуються.
Коли поршень сягає нижньої точки, відкривається випускний клапан і під час руху поршня вгору відбувається четвертий такт—випуск відпрацьованих газів.
Відбулося чотири такти, колінвал здійснив два оберти і далі все починається спочатку.
3.    Евристична бесіда:
—    Під час якого такту виконується робота?
—    За рахунок чого поршень може здійснити три підготовчі такти: впуск, стиск і випуск?
—Як рухався б автомобіль, якби його двигун мав однин циліндр? —Яку роль відіграє маховик?
4.    Розповідь учителя.
Учитель розповідає про чотирициліндровий двигун внутрішнього згоряння. Якщо в класі є учні, які цікавляться автомобілями, можна залучити їх до розповіді.
5.    Закріплення вивченого матеріалу.
—Які існують види двигунів внутрішнього згоряння?
—    Назвіть процеси, що відбуваються в чотиритактному двигуні внутрішнього згоряння.
V.    Підсумок уроку.
VI.    Домашнє завдання.
Вивчіть § 20. Повторіть §§12-17. Готуйтеся до атестації, що відбудеться через урок. Зверніть увагу на процеси нагрівання, плавлення, випаровування та на форму¬ли для обчислення кількості теплоти.

 

Яндекс.Метрика >