Конспект уроку: СПАДКОЄМНІСТЬ, ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСТВО В КУЛЬТУРІ. ФУНКЦІЇ КУЛЬТУРИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ Й СУСПІЛЬСТВА |
![]() |
![]() |
![]() |
Мета: сформувати поняття: «традиції», «звичаї», «інновації», «новаторство»; розкрити сутність функцій культури; виховувати повагу до національної та світової культури, діячів культури та мистецтва, прищеплювати шанобливе ставлення до культурних надбань українського та інших народів світу. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: екскурсія в шкільний музей «Скарбниця». Обладнання: музичні записи, репродукції картин, вироби майстрів декоративного мистецтва, пам’ятки побутової культури. ХІД УРОКУ I. Організація класу
II. Актуалізація знань. мотивація учнів Учитель. Зараз ми з вами входимо до шкільного музею «Скарбниця». 1) Як ви гадаєте, чому музей отримав таку назву? 2) Що зберігається в нашій «Скарбниці»? III. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя. Виділяються такі основні функції культури: 1) гуманістична (людино-творча), тобто розвиток творчого потенціалу людини в усіх формах її життєдіяльності (головна функція); 2) пізнавальна (гносеологічна), бо культура є засобом пізнання і самопізнання суспільства, соціальної групи та окремої людини; 3) інформаційна — функція трансляції соціального досвіду, яка забезпечує зв’язок поколінь всіх часів; 4) комунікативна — функція соціального спілкування, яка забезпечує адекватність взаєморозуміння; 5) ціннісно-орієнтаційна, тобто культура задає певну систему координат, своєрідну «картку життєвих цінностей», в яких існує і на які орієнтується людина; 6) нормативно-регулююча (управлінська), яка проявляється в тому, що культура виступає засобом соціального контролю за поведінкою людини. Основні закономірності в розвитку культури: 1) Спадковість у розвитку культури (часова і просторова, позитивна і негативна). 2) Залежність типу культури від природних та штучних умов життя суспільства та її зворотний вплив на їх зміну. 3) Нерівномірність розвитку культури, яка виражається у двох аспектах:. а) розквіт і занепад культури не збігається з епохами розквіту і занепаду в інших сферах суспільного життя, наприклад, в економіці? б) самі види, елементи культури розвиваються нерівномірно. Сьогодні в занепаді, наприклад, перебуває українське кіномистецтво, бібліотеки, клубні установи, книговидання. 4) Особлива роль особистості, людської індивідуальності в культурному процесі. Можна виділити декілька тенденцій у нинішній культурній ситуації, що склалась в Україні: а) деідеологізація культури і ліквідація державної монополії на культуру; б) приватизація й комерціалізація культури; в) зростання інтересу до історичної культурної спадщини, в тому числі до релігії і церкви; г) посилення культурно-комунікативної апатії, послаблення інтересу до питання на користь візуальних, видовищних форм (телебачення, відео), значне зниження відвідувань театрів, кінозалів, музеїв, бібліотек; д) зростання в побуті елементів антикультури (наркоманії, злочинності, корупції, рекету, проституції, порнографії, патологічних схильностей тощо); е) особливе занепокоєння викликає стан української мови, українського книгодрукування, бібліотечної справи, кіномистецтва. Отже, культура не лише поступово стає головним інструментом пояснення поточних соціокультурних трансформацій, але й важливою передумовою соціально-економічного зростання суспільства, мірою соціального прогресу чи регресу. IV. Виступ екскурсоводів Розповідь про пам’ятки матеріальної та духовної культури українського народу, які зберігаються в шкільному музеї. V. Підсумки уроку VI. Домашнє завдання Підготувати доповіді за темами: • «Система освіти і Японії». • «Система освіти в США». • «Фінська модель освіти». • «Болонський процес в освіті й участь у ньому України». • «Швейцарська система освіти». |