...
Конспект уроку: Хімічні формули речовин PDF Печать E-mail

Цілі: закріпити знання учнів про прості та складні речовини; навчити записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; навчити читати хімічні формули речовин, визначати їх якісний і кількісний склад; навчити використовувати поняття «хімічна формула»; «індекс»; «коефіцієнт».

Тип уроку: поглиблення і систематизація знань.

Форми роботи: бесіда, самостійна робота з навчальною таблицею, групова робота з таблицею.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, навчальна таблиця.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання.

Актуалізація опорних знань

Два-три учні записують на дошці вибрані ними формули складних речовин. Витираємо однакові, щоб не повторювалися. Ще два-три учні дописують тільки ті формули, яких ще немає на дошці. Наприклад:

HCl, Cu, CO2...

Таким чином, на дошці записані 10—12 формул речовин.

III. одержання і закріплення знань про хімічні формули

Хімічна символіка — це алфавіт для складання формул хімічних сполук — «хімічних слів».

Крім символів хімічних елементів, що наведені в періодичній системі хімічних елементів, для запису формул використовують індекси, які вказують число атомів у молекулі, простій або складній речовині.

Отже, хімічна формула — це умовний графічний запис молекули простої або складної речовини з допомогою хімічних символів та індексів.

У кожної речовини є тільки одна хімічна формула.

1) Що показує хімічна формула?

Атоми яких хімічних елементів входять до складу молекули речовини, або скільки атомів кожного хімічного елемента входить до складу молекули речовини. Наприклад, запис CO2 означає, що молекула вуглекислого газу складається з одного атома Карбону і двох атомів Оксигену, читається CO2.

Розгляньмо і прочитаймо по ланцюжку формули речовин, написані на дошці.

(Учні по черзі читають формули.)

2) Як показати визначену кількість молекул?

Для цього використовують коефіцієнти — додатні цілі числа, що показують кількість молекул. Наприклад, запис 5CO2 означає п’ять молекул вуглекислого газу, 2CO2 — дві молекули вуглекислого газу, а CO2 — одну молекулу

Запишіть:

чотири молекули води — 4H2O;

десять молекул кисню — 10О2;

три молекули водню — 3H2;

п’ять атомів сірки — 5S.

3) Повернімося до молекул складних речовин на дошці.

Один з учнів у довільному порядку розставляє перед формулами речовин невеликі цілі числа.

Чи змінилася кількість атомів кожного хімічного елемента в молекулі? Ні.

А якщо взяти не одну молекулу, а ту кількість, на яку вказує коефіцієнт? Наприклад: 4H2O — в одній молекулі, як і раніше, два атоми Гідрогену, але в чотирьох молекулах їх вісім.

Давайте порахуємо кількість атомів у наших складних речовинах на дошці. По ланцюжку у зворотному порядку називаємо кількість атомів кожного елемента в n молекул речовини.

 

IV. Самостійна робота за навчальною таблицею до уроку 10

Учень одержує завдання в одному зі стовпців А, Б, В, Г, Д, Е записати кількість атомів у молекулах простих і складних речовин.

Як коефіцієнт прийняти цифру — номер рядка. У такий спосіб учні описують формули 12 речовин. Учитель протягом самостійної роботи коригує дії учнів.

Робота перевіряється й оцінюється.

 

V. Домашнє завдання

Прочитати параграф, відповісти на запитання.

 

Яндекс.Метрика >