загрузка...
-->
Урок: Різноманітність і значення найпростіших PDF Печать E-mail

 

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю найпростіших, розповісти про роль найпростіших в екосистемах і їхнє значення для людини.

Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати різноманітність найпростіших, їхню роль в екосистемах і значення для людини.

Базові поняття й терміни: форамініфери, радіолярії, споровики, інфузорії, значення найпростіших.

Тип уроку: комбінований, вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення питання

Погляньте на крейду, якою пишуть на дошці. Скажіть, чи має вона якийсь стосунок до одноклітинних тварин?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Різноманітність найпростіших

Урок можна починати з розповіді про форамініфери, які утворили поклади крейди. Але більшу увагу треба приділити паразитичним найпростішим.

Розповідь про паразитичні найпростіші має важливе практичне значення. Треба звернути увагу школярів на те, що знання можуть захищати людину від хвороб, тому що вона здатна запобігати їм.

Багато найпростіших живе в інших організмах, харчуючись за їхній рахунок і завдаючи їм шкоди, це явище називається паразитизмом. Наприклад, у товстій кишці людини може жити дизентерійна амеба. Звичайно вона харчується бактеріями, не завдаючи людині шкоди. Таке явище, коли паразит перебуває в хазяїні, але не шкодить йому, називається носійством. Носій амеб може їх поширювати. Амеби, що виходять із калом назовні, переходять у стан цисти. Цисти в зовнішньому середовищі довго зберігають життєздатність. Якщо нечистоплотна людина випадково перенесе брудними руками цисту на їжу й проковтне її, то в кишечнику амеба вийде із цисти й почне розмножуватися.

За певних умов дизентерійні амеби проникають в оболонку кишечника й починають живитися клітинами крові. Кишечник від цього вкривається виразками й травлення порушується. Це призводить до кривавого проносу. Хвора людина виділяє до 300 мільйонів цист на день. Носійство дизентерійної амеби часто зустрічається й у нашій країні, хоча в гостру форму ця хвороба переходить рідко.

Одна із найбільш небезпечних хвороб, що передається кровососами, — малярія, яка зустрічається у вологих і теплих регіонах планети. На початку XX століття на малярію хворіли сотні мільйонів людей у рік. Збудник малярії — малярійний плазмодій, якого включають у тип Споровики. Переносник малярійного плазмодія — малярійний комар. Статеве розмноження й спороутворення плазмодія відбувається в його тілі, а безстатеве розмноження — у тілі людини. Плазмодії, що проникнули в людину через укус комара, спочатку розмножуються в клітинах печінки, а потім у клітинах крові. Періодично заражені плазмодіями кров’яні тільця руйнуються, і в кров надходить безліч паразитів, які проникають у нові клітини. Саме в цей час людина відчуває напад хвороби.

Знання про те, як розвиваються й розмножуються паразитичні найпростіші, допомагають людині захищатися від спричинених ними хвороб.

Розмову про паразитичних тварин буде продовжено в наступних темах, наприклад, у темі, присвяченій паразитичним червам — гельмінтам.

2. Роль найпростіших в екосистемах і їхнє значення для людини

Найпростіші відіграють важливу роль у природі й житті людини. Вони є харчовою базою для багатьох організмів. Самі ж у водоймах харчуються бактеріями й гниючими речовинами, тобто відіграють роль санітарів. Багато видів служить індикаторами чистоти води. Деякі найпростіші, що мають раковину (морські саркодові), беруть участь в утворенні покладів вапняків і є направляючими копалинами при розвідці нафти й ін. Ґрунтові найпростіші впливають на ґрунтоутворюючі процеси.

У той же час відома чимала кількість видів паразитичних найпростіших — збудників важких захворювань людини. Серед найпростіших чимало збудників небезпечних захворювань сільськогосподарських тварин. Установлено, що на малярію хворіє багато птахів, у тому числі домашні — кури, качки, гусаки, у крові яких були виявлені плазмодії. Інші представники споровиків — кокцидії — паразитують у клітинах епітелію кишечнику й печінки кроликів, великої рогатої худоби й домашньої птиці, викликаючи захворювання кокцидіоз, що заподіює істотну шкоду сільському господарству.IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Робота з підручником

Школярі розглядають малюнки на с. 45, 46 і ознайомлюються з форамініферами й радіоляріями. Потім вони читають текст про малярійний плазмодій на с. 47.

Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 3, 4 на с. 48.

Робота із зошитом

Виконати завдання в зошиті [3, с, 12» 13].

V.Самостійна робота учнів

Учні ознайомлюються з рубрикою «Запам’ятайте найважливіше» на с. 48, при необхідності записують висновки в зошит. Школярі виконують завдання рубрики «Готуємося до тематичного оцінювання» на с. 49, читають висновки на с. 50.

У зошиті [3, с. .14, 15] учні виконують завдання.

VI.Підсумки уроку

Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

VII.Домашнє завдання

У підручнику [1] прочитати §11, відповісти на запитання 1, 2, 5 після параграфа на с. 48.

У зошиті [3, с. 12, 13] виконати завдання.

 

Яндекс.Метрика >