...
Різноманітність та значення кишковопорожнинних. Охорона губок і кишковопорожнинних PDF Печать E-mail

 

Мета: ознайомити учнів із роллю кишковопорожнинних в екосистемах і їхнім значенням для людини, розповісти про охорону губок і кишковопорожнинних.

Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль кишковопорожнинних в екосистемах і їхнє значення для людини, і принципи охорони губок і кишковопорожнинних.

Базові поняття й терміни: різноманітність тварин, охорона тварин,

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.Організаційний етап

II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення проблемної ситуації

Туристи, відвідуючи коралові рифи, намагаються взяти із собою частину корала. Як ви думаєте, чим загрожує така поведінка?

II.Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Роль кишковопорожнинних в екосистемах і їхнє значення для людини

Ця група тварин не привертає широкої уваги школярів, оскільки з її представниками вони рідко зустрічаються в побуті. А разом із тим, значення кишковопорожнинних у природі досить велике. Про це значення

треба поговорити, для того щоб мати можливість обґрунтувати необхідність захисту кишковопорожнинних.

Насамперед, зверніть увагу на коралові рифи й атоли, які формуються вапняними кістяками рифоутворюючих коралових поліпів.

Існує значна група рифоутворюючих коралових поліпів. Утворення рифів відбувається звичайно біля берегів. Більш швидко ростуть і розмножуються колонії, розташовані з боку моря, тому що морський прибій приносить коралам їжу. Колонії, що перебувають біля берега, поступово відмирають, і між берегом і рифом поступово утворюється все більший водний простір. Коралові рифи й острови — небезпечна перешкода для судноплавства.

Коралові поліпи відіграють корисну роль в очищенні морської води від завислих органічних часток. З кістяків коралових поліпів, що відмирали протягом багатьох тисячоліть, утворилися величезні товщі вапняку. У багатьох тропічних приморських країнах його використовують у будівництві. З кістяків деяких видів коралів, наприклад червоного корала, роблять різноманітні прикраси.

Медузи чуйно вловлюють звукові коливання, що виникають при терті води об повітря, і задовго до наближення шторму відпливають від берега. На підставі цієї властивості вчені біоніки створили прилад «Вухо медузи», що дозволяє визначити наближення шторму приблизно за 15 годин до його настання.

Кишковопорожнинні є об’єктами промислу. У їжу використовують медуз у засоленому вигляді. їхній промисел має місцеве значення, в основному в Японії й Китаї. Найголовніший промисловий інтерес представляють корали, з яких виготовляють прикраси, предмети мистецтва. Крім того, нині є популярним колекціонування коралових поліпів. Гілки коралів продають як сувеніри. Особливо цінуються червоний і чорний корали, вартість яких прирівнюється до напівкоштовних каменів. З них виготовляють ювелірні вироби.

Коралові вапняки — прекрасний будівельний матеріал. Крім того, з них одержують вапно. Деякі гідроїдні поліпи видобувають із метою одержання біологічно активних речовин для медицини.

2. Охорона губок і кишковопорожнинних

І губки, й кишковопорожнинні мають потребу в охороні. Губки, наприклад, вносять великий вклад в очищення води. На 1 грам сухої ваги губок у день припадає 5 літрів очищеної води! Однак, фільтруючи воду, губки більше від інших тварин страждають від отруйних речовин, які знаходяться в ній. Отруєння води промисловими відходами може спричинити загибель губок. Однією з причин зникнення туалетних губок у Середземному морі (крім надлишкового вилову) є забруднення води. У тих місцях, де губки знаходять підходящі умови (воду необхідного складу з поживними частками, опору для прикріплення тощо), вони здатні покривати своїми тілами майже все дно.

Кишковопорожнинні, як і губки, потерпають від забруднення світового океану. Коралові рифи відіграють важливу роль в екосистемі океанів, але за останні 40 років кількість рифоутворюючих коралів у світі скоротилася наполовину. Найважча ситуація спостерігається в районі, де проходить межа Тихого й Індійського океанів — тут рифи зменшуються на 1,5 тисячі квадратних кілометрів щорічно. Саме на цій території зосереджено близько 75% всіх коралових рифів світу.

Причинами загибелі коралів експерти називають підвищення температури води через кліматичні зміни, забруднення океану промисловими відходами й руйнування прибережних рифів рибальськими сітками і якорями суден.

Учені попереджають, що якщо не будуть вжиті заходи з охорони коралів, це загрожує величезними збитками рибному промислу й туризму. У небезпеці перебуває й всесвітньо відомий Великий бар’єрний риф біля узбережжя Австралії.

Треба враховувати також, що коралові рифи являють собою природний бар’єр проти руйнівної сили тайфунів і цунамі. Вони беруть на себе основний удар хвилі й розбивають її, перш ніж вона досягне берегової лінії. Фахівці довели, що, наприклад, Мальдиви могли б постраждати набагато більше через тайфуни й цунамі, якби не державна політика охорони коралових рифів, які захисним кільцем оточують острови.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Робота з підручником

Школярі читають текст «Клас Коралові поліпи» на с. 59 і відповідають на питання: «Яка роль кишковопорожнинних у природі? Як утворюються коралові рифи?» Пропонують свої заходи щодо охорони коралових рифів.

Учні самостійно ознайомлюються з рубриками «Наука та науковці» і «Україна. Охорона природи».

Робота із зошитом

Виконати завдання в зошиті [3, с. 18—19].

V.Самостійна робота учнів

Учні ознайомлюються з рубрикою «Запам’ятайте найважливіше» на с. 60, при необхідності записують висновки в зошит. Потім виконують завдання рубрики «Готуємося до тематичного оцінювання». У зошиті [З, с. 20—21] учні виконують завдання.

VI.Підсумки уроку

Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

V.Домашнє завдання

У підручнику [1] прочитати § 14, відповісти на запитання 4—6 після параграфа на с. 60. Прочитати висновки на с. 62.

У зошиті [3, с. 18—19] виконати завдання.

 

Яндекс.Метрика >