...
Конспект уроку: Значення птахів. Охорона птахів PDF Печать E-mail

 

Мета: ознайомити учнів з роллю птахів в екосистемах, їхнім значенням для людини, розповісти про охорону птахів і птахівництво.

Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль птахів в екосистемах, їхнє значення для людини, охорону птахів,

Базові поняття й терміни: птахівництво, птахи, охорона птахів, птахівництво.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.Організаційний етап

II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення питання

Як ви думаєте, чому практично всі хижі птахи мають потребу в охороні?

III.Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Значення птахів

Більшість птахів корисна, тому ідо винищує комах і гризунів, регулюючи їхню чисельність. Птахи, звичайно, не можуть повністю винищити, але можуть істотно скоротити чисельність шкідників, постійно стримуючи їхнє масове розмноження. Де існує досить комахоїдних птахів, насадження, зокрема сади, мало потерпають від шкідників. Збільшуючи чисельність птахів — приваблюючи їх на гніздування облаштуванням штучних гнізд (для шпаків, синиць, повзиків, мухоловок, сизоворонок, деяких хижаків, дятлів і ін.), підсаджуючи чагарники, щоб птахам було де будувати гнізда, влаштовуючи зимову підгодівлю тощо — можна зосередити корисну роботу птахів у певних місцях, особливо уражених шкідниками.

Так, дятли добувають з-під кори личинок короїдів, шкідників деревини. Повзики добувають різних комах, відлущуючи кору й колупаючи порохняву деревину, піночки скльовують комах з листя, мухоловки й ластівки ловлять на льоту, інші скльовують із гілок, листя, трави, із землі, риються в лісовій підстилці й т. д. Для боротьби зі шкідниками потрібно залучати птахів різної « спеціальності».

Найбільш універсальними є шпаки. Вони годуються й на деревах, і на землі, і в зернових і знищують найрізноманітніших шкідників. Навіть у полях — на плантаціях цукрового буряка — можна розставляти тички зі шпаківнями, шпаки охоче там поселяються й винищують бурякового довгоносика.

Багато видів птахів мають велике значення у скороченні переносників збудників небезпечних захворювань людини й тварин. Особливо багато знищують комах птахи в період вигодовування пташенят. Велика синиця, наприклад, приносить їжу пташенятам майже 400 разів у день. На чисельність комах впливають не тільки комахоїдні птахи, але й зерноїдні — чижі, щиглі, горобці — тому що своїх пташенят вони вигодовують комахами.

Скорочуючи чисельність комах-шкідників, мишоподібних гризунів, знищуючи насіння й плоди бур’янистих рослин, виконуючи роль санітарів у природі, птахи приносять людині велику користь.

Деякі види птахів становлять значний інтерес для людини як об’єкти промислу.

2. Охорона птахів

Людина повинна піклуватися про птахів. Найпоширеніший і доступний спосіб турботи — виготовлення й розвішування штучних гнізд, наприклад шпаківень, синичників, щілинок» У штучних гніздах поселяються шпаки, синиці, мухоловки, горихвістки, стрижі й інші птахи. Багато птахів роблять гнізда в колючих чагарниках. Для них навколо садів і уздовж полів люди вирощують живоплоти. Для хижаків у місцях поширення гризунів на полях ставлять тичини з поперечиною нагорі.

У зимовий час слід підгодовувати птахів. Для синиць потрібно прикріплювати до гілок дерев шматочки несолоного сала, регулярно насипати в годівниці насіння соняшника, кавуна, дині, гарбуза. Крім синиць на годівниці збираються горобці, снігурі, омелюхи й інші птахи. Для них можна насипати хлібні крихти, а також зібрані восени насіння бур’янів і плоди горобини.

Щоб промисел птахів не призвів до значного скорочення їхньої чисельності, у нашій країні встановлені строго визначені строки полювання, заборонено здобувати птахів під час їхнього розмноження й линяння. На окремі види птахів заборона полювання введена на ряд років. Місця, де водяться рідкі птахи, оголошуються заповідними.

3. Птахівництво

До домашніх птахів належать кури, качки, гусаки, індички, цесарки, голуби, канарки й ін. Більшість із них людина розводить із метою одержання м’яса, яєць, пір’я й пуху. Найбільше значення в її господарстві мають кури. Вони дають велику кількість яєць, смачне м’ясо, можуть утримуватися на обмеженій території.

Домашні кури пішли від диких банківських курей, що живуть і в наш час у лісах Індії, Бірми й Малайського архіпелагу. У процесі одомашнювання й спеціальної роботи з виведення нових порід значно зросла продуктивність курей. їхня яйценосність збільшилася з 8—12 яєць (у дикої банківської курки) до 200 і більше яєць у рік. Маса курей деяких сучасних порід досягає 4—5 кг (маса дикої банківської курки всього близько 800 г).

У наш час існує безліч порід курей. За своєю господарською цінністю вони поділяються на яйценосних, м’ясних і спільного використання (курей змішаної продуктивності). Розводять в основному яйценосних і курей спільного використання.

Розведення курей має промисловий характер. На птахофабриках є брудерні цехи (теплі приміщення для перебування курчат), колонії (місця, куди переводять молодняк із брудерів), цехи кліткових несучок, маточне стадо. Всі основні роботи з догляду за курчатами й дорослими курми механізовані.

Щоб курчата добре росли й розвивалися, а кури несли більше яєць, відгодівля вихованців птахофабрик здійснюється за спеціально розробленими раціонами, які включають зернові корми, вітамінну траву або трав’яне борошно, корми тваринного походження, мінеральні речовини (особливо такі, що містять солі кальцію). Способом штучного освітлювання встановлюється необхідна тривалість дня.

У великих птахівницьких господарствах є інкубаторні цехи, в яких виводять курчат. В інкубаторах автоматично підтримують необхідну температуру, вологість, роблять регулярне обертання яєць, тобто відтворюють всі умови, створювані квочкою під час висиджування яєць. Інкубатори дозволяють швидко збільшувати поголів’я курей, виводити курчат в будь- який сезон року. За один прийом у великому інкубаторі можна вивести кілька тисяч курчат.

За числом вирощуваних сільськогосподарських птахів друге місце після курей посідають домашні качки. Вони пішли від дикої качки- крижня, що у наш час дуже поширена в Європі, Африці, Азії й Америці. Качок розводять'переважно в місцях, де є ріки, ставки й озера.

Домашні гуси пішли від дикої сірої гуски (європейські породи) і сухоноса (китайські породи). Домашні індички родом з Мексики. Предок їх — дика індичка, що живе в лісах центральної й південної частини Північної Америки. Найбільші з вирощуваних порід — бронзові індички. Маса індика буває до 16 кг, індички — до 9 кг.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Робота з підручником

Школярі розглядають малюнки на с. 208—212, ознайомлюються зі значенням птахів. Потім вони читають текст «Охорона птахів» на с. 211.

Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 1—4 на с. 212.

Робота із зошитом

Виконати завдання в зошиті [3, с. 70—71].

V.Самостійна робота учнів

Школярі самостійно вивчають зміст рубрик «Наука та науковці» і «Україна. Охорона природи» на с. 212. Потім вони виконують завдання рубрики «Готуємося до тематичного оцінювання» на с. 213. Після цьо го учні ознайомлюються з рубрикою «Запам’ятайте найважливіше» на с. 212, при необхідності записують висновки в зошит.

У зошиті [3, с. 72—73] учні виконують завдання.

VI.Підсумки уроку

Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

VII. Домашнє завдання -

У підручнику [1] прочитати § 47, відповісти на запитання 5—7 після параграфа с. 212, прочитати рубрику «Енциклопедична вставка» на с. 214—215 і висновки на с. 216.

У зошиті [3, с. 70—71] виконати завдання.

 

Яндекс.Метрика >