...
Конспект уроку: Розмноження та розвиток птахів PDF Печать E-mail

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями розмноження й розвитку птахів.

Обладнання й матеріали: підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати розмноження й розвиток птахів.

Базові поняття й терміни: птахи, розмноження, розвиток.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.Організаційний етап

II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Обговорення питання

Які птахи називаються гніздовими?

III.Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Розмноження птахів

У період розмноження багато птахів будують гнізда. Гнізда птахів, як і місця їх будування, дуже різноманітні. Наприклад, гнізда рябчика, тетерева являють собою неглибоку ямку, вистелену кількома прутиками й сухими листками. Складніше гніздо у ворони, сороки й грака. Вони роблять гнізда на деревах з тонких гілочок. Сороки будують гнізда з дахом, а внутрішню їхню частину вимазують глиною.

Гнізда дроздів, зябликів, очеретянок схожі на глибоку чашу з товстими й міцними стінками. Мистецькі кулясті й у вигляді рукавиці гнізда будують кропив’яник і синиця-ремез. Дятли видовбують у деревах дупла й відкладають у них яйця на деревну потерть. У старих дуплах дятлів поселяються деякі види синиць, мухоловки й інші гніздові птахи. Лише деякі птахи не будують гнізд, як, наприклад, звичайна зозуля. Самка відкладає 10—12 яєць (по одному) у гнізда комахоїдних птахів. Зозуленя, що вилупилося з яйця, викидає із гнізда яйця й пташенят своїх прийомних батьків.

Будування гнізда має велике значення у виведенні потомства. У гнізді відкладені яйця не розкочуються й перебувають під птахом, що їх висиджує. Під час висиджування яєць у гнізді підтримується необхідна температура й вологість. Розміщені високо над землею і в інших малодоступних місцях гнізда захищають яйця, пташенят і птаха, який висиджує, від ворогів.

Як і у інших хребетних тварин, у птахів у порожнині тіла є статеві залози: у самців — сім’яники, у самок — яєчники. Яєчники птахів парні. Але у них (за рідкісним винятком) функціонує тільки лівий яєчник. Правий яєчник, як правило, недорозвинений. Яйця в яєчнику дозрівають не одночасно. У міру дозрівання вони надходять у яйцепровід, у якому відбувається їхнє запліднення. Стінки яйцепроводу багаті залозами. Минаючи їх, яйця покриваються товстим шаром білка й інших оболонок.

Власне яйцем вважається жовток, покритий зовні жовтковою оболонкою. У відкладеному заплідненому яйці на оберненому догори боці жовтка знаходиться зародковий диск. Він має вигляд світлої цятки й складається із клітин, що утворилися при поділі ядра заплідненого яйця й активної частини цитоплазми. До оболонки жовтка прикріплюються канатики, що складаються з густого білка. Тому він ніби підвішений на канатиках і перебуває в середині яйця. Нижня частина жовтка важча. У зв’язку із цим зародковий диск завжди обернений догори. Жовток складається з великої кількості необхідних для розвитку зародка поживних речовин і води.

Розташований навколо жовтка товстий шар білка обмежений підшкаралупною оболонкою, що складається із двох шарів, які відходять один від одного в тупому кінці яйця і утворюють повітряну камеру. Білок охороняє власне яйце (жовток) від механічних пошкоджень, різких поштовхів і служить основним джерелом води, необхідної зародку, що розвивається.

Зовні яйце покрите вапняною оболонкою — шкаралупою, що пронизана дрібними порами. Особливо багато пор на тупому боці яйця. Через пори здійснюється газообмін між зародком, що розвивається, і зовнішнім середовищем. Вапняна шкаралупа має захисне значення. Під час розвитку зародка вона частково витрачається на утворення його кістяка. Зовні шкаралупа покрита найтоншою надшкаралуповою оболонкою, що захищає яйце від проникнення мікробів. Яйця птахів різні за забарвленням, формою й величиною.

2. Розвиток птахів

Розвиток зародка в яйці відбувається тільки за високої температури (понад 3.9 °С) і певної вологості. Ці умови створюються птахами під час висиджування ними яєць.

Зародок птаха розвивається швидко, уже на другу-третю добу висиджування в ньому закладаються зачатки кровоносної й нервової систем, органи зору, частина кишечнику. На третю добу розвитку у зародка в області шиї з’являються зяброві щілини, наявність яких указує на те, що далекі предки птахів мали зябра. У цей пйріод передні кінцівки зародка за формою схожі на задні. Помітний довгий хвіст. Приблизно до кінця п’ятої доби розвитку зародок набуває пташині риси будови. До кінця розвитку пташеня заповнює всю порожнину яйця, просовує дзьоб у повітряну камеру й перший раз вдихає повітря. За допомогою рогового горбка на кінці дзьоба пташеня пробиває шкаралупу й виходить назовні.

Існують різні типи розвитку пташеняти. У одних птахів, наприклад голубів і шпаків, пташенята лупляться з яєць безпомічними, сліпими, голими або з рідким пухом. Батьки приносять їм їжу, зігрівають своїм тілом, охороняють від ворогів. У перші дні голуби годують своїх дитинчат особливим «молочком», що відригують із зоба. Птахів, у яких виводяться безпомічні пташенята, називають нагніздними.

У інших птахів, наприклад тетеревів, глухарів, перепелів, качок, пташенята з яєць виходять зрячими, вкритими пухом. Обсохнувши, вони можуть йти за батьками й харчуватися самостійно. Таких птахів називають виводковими.

Нагніздні птахи відкладають, як правило, менше яєць, ніж виводкові. Вони не можуть вигодувати велику кількість пташенят.

Після виведення й вигодовування пташенят птахи линяють. У більшості видів пір’я міняється поступово, а у деяких (качок, лебедів, гусаків) відразу випадає все махове пір’я. У цей період вони не можуть літати й кілька тижнів ховаються в прибережних заростях рослин.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Робота з підручником

Школярі працюють із малюнками на с. 201—202, ознайомлюючись із особливостями розмноження й розвитку птахів. Потім вони читають текст на с. 201—202. Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 3—5 на с. 202.

Робота із зошитом

Виконати завдання в зошиті [3, с. 68—69].

V.Самостійна робота учнів

Учні виконують завдання 6 на е. 202.

VI.Підсумки уроку

Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

VII.Домашнє завдання

У підручнику [1] прочитати § 45, відповісти на запитання 7 після параграфа на с. 202.

У зошиті [3, с. 68—69] виконати завдання.

 

Яндекс.Метрика >