...
Конспект уроку: «Органи тіла людини. Шкіра. Її значення» PDF Печать E-mail


Тема. Органи тіла людини. Шкіра. Її значення.
Мета. Формувати уявлення про тіло людини як єдиний організм, у якому всі органи залежать один від одного; дати знаття про властивості іпкіри як органа; розкрити її значення для людини; виховувати санітарно-гігіснічні навички догляду за шкірою; формувати в учнів поняття про роль загартовування організму для зміцнення здоров'я.
Обладнання: підручник, лупа, таблиця.
Хід уроку
I. Підсумок фенологічних спостережень.
II. Актуалізація знань учнів.

—     Подивіться на цю рослину (вазон) і скажіть, з чого складається її тіло.
—     Назвіть зовнішні  частини тіла кішки.
III. Повідомлення теми та мети уроку.
— На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь про органи тіла людини, зокрема про шкіру, її значення в організмі, про важливість загартування.
IV. Сприймання та усвідомлення  навчального матеріалу.
1. Знайомство з органами тіла людини.
— Послухайте загадки і скажіть, про який орган тіла людини тут йде мова.
Все життя один одного обганяють,
а випередити не можуть.
(Ноги)
Десятеро цих братів.
Не однакові  за зростом,
Та складну роботу й просту
Роблять разом у гурті.
Хоч буває їм сутужно,
А проте живуть всі дружно:
Прибирають все довкіл,
Їжу подають на стіл,
Чи працюють на заводі —
Все у них у добрій згоді...
Ладен хто відповісти:
Як же звуться ці брати?
(Пальці)
Одне одного не бачать,
Але можна їм пробачить:
Нерозлучні довгі роки,
Хоч розбіглись в різні боки.
(Очі)
—    Які ще органи тіла людини ви знаєте?
—    Яку роботу вони виконують?
—    Всі  органи,  які  ви назвали, тісно взаємопов’язані  між собою і становлять злагоджений організм людини. Адже якщо пошкоджений якийсь орган тіла, це завдає багато прикростей і неприємностей всьому організму.
2. Шкіра та її значення.
—    Чим покрите все наше тіло?
—    Як ви гадаєте, яка вона — шкіра?
—    Так,  наша  шкіра  непрозора, не пропускає води. Вона  надійно охороняє внутрішні органи від пошкодження, приймає. на себе поштовхи і удари, подряпини й опіки. Під пекучими променями сонця «загоряє» — стає щільнішою і смаглявішою й не дає перегріватися внутрішнім органам. Від холодного вітру вона вкривається пухирцями і не дає холодові пробратися всередину тіла.
V. Осмислення  знань учнями.
1.    Робота з підручником.
Опрацювання статті «Шкіра» у підручнику.
2.    Дослідно-практична робота.
—    Проведемо такий дослід: поставте ліву руку на парту, а правою стисніть шкіру між  пальцями. Що ви відчули?
—    Що ви відчуваєте, коли доторкаєтесь до гарячого?
—    А до снігу?
—    Тепер погладьте шкіру на руці. Яка вона?
—    Стисніть руку в кулачок і скажіть, що сталося з шкірою.
—    Який висновок з цього можна зробити?
—    Отже, ми побачили, що шкіра людини м’яка, гладенька, пружна, тобто, здатна розтягуватися. Ця здатність до розтягування не заважає нам рухатись, ми вільно згинаємо руки, пальці, крутимо головою.
—    А зараз візьміть лупу, яка лежить на кожній парті, розгляньте з її допомогою шкіру на руці і скажіть, що ви помітили.
—    Як ви думаєте, для чого ці отвори в шкірі?
—    Це  крихітні   потові  залози,  які  виділяють  піт.  Водночас   вони виносять з організму багато шкідливих відходів. Інші крихітні залози — сальні і виділяють жир. Він пом’якшує шкіру. Під час рухливих ігор  або  на  заняттях  фізичної  культури   вам  стає  жарко, на  тілі виступає піт, який охолоджує тіло, завдяки цьому воно не перегрівається. Але порошинки, змішуючись з жиром і  потом, забруднюють шкіру. На ній оселяється багато мікробів. При пошкодженні шкіри вони  можуть  проникнути  в  кров і  викликати  захворювання.  Крізь забруднену шкіру погано проникає повітря, а це шкодить здоров’ю людини.
—    Що треба робити, щоб шкіра була чистою?
—    Так, вранці, ввечері чи після прогулянки надворі треба мити руки і обличчя з милом. Один раз на тиждень слід мити теплою водою все тіло. Тепла вода з милом добре очищає шкіру від бруду та мікробів.
Шкіра — це живий панцир, який постійно оновлюється. її верхній шар старіє і обсипається, а під ним є уже новий.
3.    Фізкультхвилинка.
4.    Бесіда про загартування та його значення.
—    Але щоб бути здоровим, треба не тільки підтримувати шкіру у чистоті, а й загартовуватися.
—    Що ви розумієте під словом «загартування»?
—    Як ви загартовуєте свій організм?
—    Загартування має велике значення для зміцнення здоров’я. Насамперед потрібно  дотримуватися  режиму, регулярно провітрювати кімнату, робити ранкову гімнастику.
—    А  чули ви про людей-моржів?
—    Так, це загартовані люди, які навіть взимку купаються в річці чи ставку.
Звичайно, моржем може стати  кожен,  але для  цього потрібне бажання  і  вміння правильно загартовувати свій організм. Спочатку треба привчитися не боятися холоду. Взимку, коли немає великого морозу, не варто кутати шию теплим шарфом, одягати під куртку зайвих светрів.
— Взагалі, для загартування необхідне сонце, повітря і вода. Найкраще почати загартування з обтирання ледь теплою водою, з ходіння босим по землі, воді, росі, свіжому снігу. Через кожних три дні знижувати температуру води на один градус і довести до +15°С. Згодом можна перейти до обливання  холодною водою (за методом П.Іванова). Так само поступово слід привчати себе до купання. Починати краще тоді, коли вода прогріється до +20°С, а згодом організм може переносити й нижчу температуру.
Звичайно, не обов’язково бути моржем, але обливання зранку холодною водою — це корисно для здоров’я. Перебування на сопці також сприяє загартуванню.
—    Чи завжди сонячне проміння допомагає?
—    Так, важливо тільки вміти правильно загоряти. Лягати треба так, щоб голова була трохи вище ніг. Голову потрібно захищати від перегрівання панамою  або  хусточкою.   Не   можна   лягати   загоряти відразу після прийняття їжі. Кращі години для загоряння: 9-11 год. ранку та 17-20 год. вечора.
VI. Узагальнення та систематизація знань.
— Повторимо все те, що ми вивчили сьогодні на уроці. Погляньте на таблицю, покажіть і назвіть всі органи тіла людини.
—    Чим вкрите все наше тіло?
—    Яке значення шкіри для організму?
—    Чому шкіру треба мити теплою водою з милом?
—    Для чого потрібне загартування?
—    Яких правил слід дотримуватися під час загоряння?
VII. Підсумок уроку.
— Отже, на сьогоднішньому уроці ви ознайомились з органами тіла людини, дізналися про властивості і функції шкіри, взнали, як тримати шкіру  у  чистоті,  а  також  переконались,  яке  велике значення  для організму має загартування.
VIII. Домашнє завдання.
Прочитати у підручнику статтю «Шкіра» (с. 155-156). Розповісти  членам  сім'ї,  як  потрібно  щоденно  загартовувати  свій організм.

 

Яндекс.Метрика >